20 de febr. 2011

L'artista mexicana Rosa María Robles explora “la relació tremenda entre narco i Església”

‘L'Àngel de la Independència‘ de la artista mexicana Rosa María Robles
  • Rosa María Robles exhibeix obra a l'Ex Teresa Art Actual
  • En La rebelión de los iconos proposa versions sui generis de les escultures La pietat, de Miquel Àngel, y El Àngel de la Independencia
Merry MacMasters / La Jornada

La Pietat, de la artista mexicana Rosa María Robles

Dues versions sui generis de les escultures La pietat, de Miquel Àngel Buonarrotti, i L'Àngel de la Independència, proposades per l'artista sinaloenca Rosa María Robles, integren la vídeo-instal·lació i performance La rebelión de los iconos, que des del passat dijous s'exhibeix a l'Ex Teresa Art Actual.

Es tracta de dos noves impressions fotogràfiques de gran format finançades per la Universitat Autònoma Metropolitana (UAM), unitat Cuajimalpa, perquè les originals van ser exhibides al setembre passat en el Centre d'Art Contemporani Wifredo Lam, a L'Havana, dintre de l'exposició Navajas, i encara es troben en trànsit cap a Mèxic. A més, l'obra anirà directament a Monterrey, on a partir del 7 d'abril serà muntada en el Centre de les Arts d'aquesta ciutat.

Navajas va ser considerada per la premsa cubana com la millor mostra internacional de 2010.

Conclosa l'estada de l'exposició La rebelión de los iconos a l'Ex Teresa (Licenciado Verdad 8, Centro Histórico), la nova impressió de La piedad,peça central d'una instal·lació integrada per 365 imatges de Fernando Brito, fotògraf sinaloenc recentment premiat per World Press Photo, ingressarà al patrimoni de la UAM per a la seva exhibició en una de les seves seus, situada en l'avinguda Baixa Califòrnia 200, colònia Roma Sud.

La exhibició de La rebelión de los iconos, a l'Ex Teresa, transcorre dins del projecte del projecte Des/montar la re/presentación, coordinat por Ileana Fuentes, professora investigadora de la UAM-Cuajimalpa. De fet, és la cinquena col·laboració de la universitat a aquest recinte a càrrec de l'Instituto Nacional de Bellas Artes.

Fa més de dues dècades que Robles no exhibia a la ciutat de Mèxic. Des de la seva mostra anterior, Escultures a l'aire lliure, que va estar de juliol de 1988 a febrer de 1989 al Museo de Arte Moderno, la seva obra ha canviat de forma radical. Al desembre de 1992, Robles va rebre el Gran Premi d'Escultura en la primera Bienal Monterrey, per una peça el punt de la qual de partida era un tros de fusta. No obstant això, mai ha estat del seu interès estar inserida "a l'actual com moda".

Un aspecte de la proposta de vídeo-instal·alció i performance de Rosa María Robles, que la nit del dijous es va inaugurar en el recinte de Licenciado Verdad 8, Centre Històric · Foto Cortesia de l'Ex Teresa Art Actual

Robles ja té temps treballant en la sèrie La rebel·lió de les icones de la història de l'art i urbans. Però no qualsevol icona, sinó "símbols", com La pietat, de Miquel Àngel, mentre que L'Àngel de la Independència és "el nostre símbol més reconegut al món". Icones que a més tanquen un caràcter religiós, així com una relació amb el dolor o el poder. D'aquí que la closa capella del Senyor de Santa Teresa resulta el lloc idoni per a mostrar les seves obres. En el Centre d'Art Contemporani Wifredo Lam, per falta d'espai va caldre posar les dues obres una enfront de l'altra, el que els va donar un nou sentit que es reprèn a l'Ex Teresa, de manera que L'Àngel, elevat, apunta amb la seva pistola a La pietat, penjada en el que fou l'altar.

“Vull parlar d'aquesta relació fosca, tremenda –prossegueix Rosa María Robles–, que hi ha entre l'Església i el narcotràfic. Sé que és un tema molt delicat, molt fort en aquest país. No sé què és més perillós, ficar-me amb els narcos o amb l'Església, perquè ficar-te amb aquesta és ficar-te amb l'Estat, també. No busco barallar-me amb les instàncies o les persones, sinó donar un punt de vista crític, perquè tots sabem què succeïx. Tinc una postura antirreligiosa des de fa temps, específicament amb l'Església catòlica. Exploro fins a on és permeable el narcotràfic en tots els àmbits de la nostra societat.”

Informació relacionada:
DIOS NO EXISTE.....EL DINERO ES DIOS
L'artista ofereix algunes explicacions a Silvio sobre la seva obra…

1 comentari:

  1. JULIA KLUG25/4/11 14:45

    PARA EL CLERO CATOLICO SU DIOS ES EL DINERO X SOBRE EL DIOS VERDADERO, AL QUE USAN DE ESBIRRO PARA SOMETER AL PUEBLO A SU ANTOJO, Y CONDENARLO SI NO PIENSA Y SE EMPINA A SU FABOR.

    ResponElimina