Aquest dimarts (2011.08.16), la companyia petroliera holandesa Royal Dutch Shell va informar que el vessament de cru en un dels seus oleoductes del mar del Nord és més greu del que es va pensar en un primer moment: l'ominosa taca negra de 37 quilòmetres quadrats que es veu en l'aigua, a 180 quilòmetres de la ciutat escocesa d'Aberdeen, és el producte de no una, sinó dues fissures a les seves instal.lacions. La primera fugida va ser descoberta el passat dimecres (2011.10.08) i la segona va ser vista des d'un helicòpter aquest 15 d'agost.
"La infraestructura que es troba sota l'aigua és molt complexa i la fuita de cru es troba en un lloc de difícil accés", ha declarat un portaveu de Shell, sense fer cap referència a la quantitat de petroli que la segona fissura pot haver alliberat fins el moment, però emfatitzant que la primera pot donar-se per segellada. Les organitzacions ecologistes han condemnat la política informativa de l'empresa, assenyalant que van passar dos dies abans que la petroliera deixés saber el que havia passat en una de les plataformes.
No hi ha perill per a les costes alemanyes... encara
El 12 d'agost, Shell va fer públic el vessament petrolier en la seva plataforma Gannet Alpha, assegurant simultàniament que els seus tècnics tenien la situació sota control i s'afanyaven a segellar la fuga. No obstant això, amb 216 tones de cru abocament, l'incident ja ha estat reconegut per les autoritats britàniques com la pitjor catàstrofe petroliera al mar del Nord des de l'any 2000, quan 500 tones van anar a donar a les aigües que banyen les costes de Gran Bretanya, Noruega, Dinamarca, Alemanya, els Països Baixos, Bèlgica i França.
Els portaveus de Shell sostenen que les emissions de la primera fuga s'han reduït de 180 a 5 barrils de petroli diaris o menys, i el ministeri britànic d'Energia ha secundat l'opinió de la companyia petroliera, segons la qual les ones dissoldran la taca negra abans que aquesta arribi les costes. Però, quins riscos comporta el vessament produït per la segona fuga?: "Res indica que les costes alemanyes estiguin en perill", va dir Bernd Brügge, director del departament de Ciències Marines de l'Oficina Federal per al transport marítim i la Hidrografia, en ser consultat per Deutsche Welle.
Royal Dutch Shell, seguint els passos de BP?
"Nosaltres fem una mesura per determinar en quina direcció i la velocitat es mou la taca de petroli al mar del Nord i tot apunta que, d'aquí a divendres (2011.08.19), ni la costa alemanya ni la britànica es veuran afectades pel vessament de cru. Segons els nostres càlculs, la taca s'està distribuint al voltant del lloc de la fuita, en una àrea d'aproximadament 30 quilòmetres. No obstant això, seguirem monitoritzant la zona per constatar si hi ha canvis", va delimitar l'expert.
Aquest vessament és molt més petit que el que va ocórrer en el Golf de Mèxic el 2010 -quan un accident a la plataforma Deepwater Horizon de British Petroleum (BP) va contaminar les seves aigües amb cinc milions de barrils de petroli-, però Shell està lluny de poder dir que el cas està tancat. "La possibilitat que la fuita de petroli es converteixi o no en un perill per als ecosistemes del mar del Nord dependrà de la quantitat de cru vessat o, millor dit, de la rapidesa amb què l'empresa aconsegueixi segellar les fugues en qüestió", explica Brügge.
"La infraestructura que es troba sota l'aigua és molt complexa i la fuita de cru es troba en un lloc de difícil accés", ha declarat un portaveu de Shell, sense fer cap referència a la quantitat de petroli que la segona fissura pot haver alliberat fins el moment, però emfatitzant que la primera pot donar-se per segellada. Les organitzacions ecologistes han condemnat la política informativa de l'empresa, assenyalant que van passar dos dies abans que la petroliera deixés saber el que havia passat en una de les plataformes.
No hi ha perill per a les costes alemanyes... encara
El 12 d'agost, Shell va fer públic el vessament petrolier en la seva plataforma Gannet Alpha, assegurant simultàniament que els seus tècnics tenien la situació sota control i s'afanyaven a segellar la fuga. No obstant això, amb 216 tones de cru abocament, l'incident ja ha estat reconegut per les autoritats britàniques com la pitjor catàstrofe petroliera al mar del Nord des de l'any 2000, quan 500 tones van anar a donar a les aigües que banyen les costes de Gran Bretanya, Noruega, Dinamarca, Alemanya, els Països Baixos, Bèlgica i França.
Els portaveus de Shell sostenen que les emissions de la primera fuga s'han reduït de 180 a 5 barrils de petroli diaris o menys, i el ministeri britànic d'Energia ha secundat l'opinió de la companyia petroliera, segons la qual les ones dissoldran la taca negra abans que aquesta arribi les costes. Però, quins riscos comporta el vessament produït per la segona fuga?: "Res indica que les costes alemanyes estiguin en perill", va dir Bernd Brügge, director del departament de Ciències Marines de l'Oficina Federal per al transport marítim i la Hidrografia, en ser consultat per Deutsche Welle.
Royal Dutch Shell, seguint els passos de BP?
"Nosaltres fem una mesura per determinar en quina direcció i la velocitat es mou la taca de petroli al mar del Nord i tot apunta que, d'aquí a divendres (2011.08.19), ni la costa alemanya ni la britànica es veuran afectades pel vessament de cru. Segons els nostres càlculs, la taca s'està distribuint al voltant del lloc de la fuita, en una àrea d'aproximadament 30 quilòmetres. No obstant això, seguirem monitoritzant la zona per constatar si hi ha canvis", va delimitar l'expert.
Aquest vessament és molt més petit que el que va ocórrer en el Golf de Mèxic el 2010 -quan un accident a la plataforma Deepwater Horizon de British Petroleum (BP) va contaminar les seves aigües amb cinc milions de barrils de petroli-, però Shell està lluny de poder dir que el cas està tancat. "La possibilitat que la fuita de petroli es converteixi o no en un perill per als ecosistemes del mar del Nord dependrà de la quantitat de cru vessat o, millor dit, de la rapidesa amb què l'empresa aconsegueixi segellar les fugues en qüestió", explica Brügge.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada