14 d’abr. 2010

'Carn' de batalla

Wafaa Bilal va sotmetre's a una llarguíssima sessió de tatuatge amb missatge artístic i polític

L'artista iraquià Wafaa Bilal va deixar el seu país el 1991 després de negar-se a participar en la invasió de Kuwait ordenada per Saddam Hussein. Havent passat per un camp de refugiats de l'Aràbia Saudita, se n'anà als Estats Units per estudiar belles arts a la Universitat de Nou Mèxic (Albuquerque). Tot i haver viscut des d'aleshores als EUA, on ha estat professor d'art a Chicago i a Nova York, la major part de la seva obra se centra en l'Irac: Sorrow of Baghdad, Raze 213, Baiti, Domestic Tension (Shoot an Iraqi) i Virtual Jihadi, un joc interactiu i en línia en què ell mateix es convertia en un suïcida d'al-Qaida, disposat a assassinar el president nord-americà George W. Bush. 'Virtual Jihadi' (2008), nascuda d'una experiència personal: un germà seu mort per un míssil a Kufa, volia cridar l'atenció, d'una banda, sobre els estereotips racistes latents en videojocs com Quest for Saddam i, d'una altra, sobre la vulnerabilitat dels civils iraquians que en fa presa fàcil dels grups extremistes. Les mateixes fonts d'inspiració alimenten l'última performança de Bilal, ...and Counting, executada aquesta setmana a Nova York.

Dilluns, a les vuit del vespre, Wafaa Bilal va començar a sotmetre's, a l'Elizabeth Foundation for the Arts de Nova York, a una llarguíssima sessió de tatuatge amb missatge artístic i polític. Durant vint-i-quatre hores la seva esquena va haver de suportar 105.000 punxades, corresponents als més de quatre mil soldats nord-americans morts a l'Irac i als cent mil civils que es calcula que han perdut la vida des del 2003 en la segona guerra del Golf. Al voltant dels noms, ja tatuats, de setze ciutats iraquianes, cada punt de tinta aplicat dilluns i dimarts a la seva esquena corresponia a una víctima: en vermell, els militars dels EUA caiguts en combat; i en tinta solament visible amb llum ultraviolada, les desenes de milers d'iraquians morts per la violència i el foc creuat que divideix el país. L'elecció dels colors (vermell cridaner i tinta invisible) és ben conscient: Bilal està convençut que la mort d'iraquians com el seu germà Hifa passa inadvertida a la majoria de la societat nord-americana.

La performança …and Counting es va transmetre en directe a través de la web de l'Elizabeth Foundation for the Arts amb dues càmeres: l'una enfocava l'esquena de Bilal i l'altra, el públic assistent. En aquest vídeo hi ha un fragment de la transmissió.

Tatuant el conflicte a la pròpia pell ('el dolor que he experimentat no es pot ni comparar amb el sofriment del meu poble', va dir dilluns), Bilal també volia recaptar diners per a Rally For Iraq, una entitat novella que es dedica a traslladar orfes iraquians als EUA amb beques d'estudis. Un camí com el que ell va fer l'endemà de la primera guerra del Golf.


Font: Vilaweb

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada