Un article publicat el 30 de setembre a la revista anglesa de finances Finantial Times, dóna compte del conflicte social que representen els plans empresarials-governamentals de la proposta ecoturística a Agua Azul, Chiapas.

L'article assenyala que "d'una banda hi ha el govern, recolzat per les autoritats ejidales oficials, que parla dels ingressos i llocs de treball que el desenvolupament turístic portarà. Diuen que s'ha tingut cura de consultar i assegurar que els beneficis siguin per a tota la comunitat. "De l'altra, estan" els ejidatarios que expliquen una història diferent. Insisteixen en el seu dret a un futur que respecti la seva pròpia forma de vida i reclamen que han viscut intimidació, violència i criminalització. "

Mentrestant, els conflictes pels intents de desallotjament del territori a les comunitats de la regió fa anys.
L'informe del Centro de Derechos Humanos Fray Bartolomé de las Casas
Atac Armat a poblat zapatista de Bolom Ajaw per pobladors del PRI d'Agua Azul de febrer de 2010, explica el procés d'invasió de terres recuperades per l'EZLN per part de priístes lligats al govern que accepten els projectes turístics.
Posteriorment el març d'aquest any, el frayba detallava en el seu informe especial "Govern crea i administra conflictes pel control territorial a Chiapas", com "funcionaris de la Secretaria General del Govern de Chiapas, entre ells el seu titular Noè Castañón León, funcionaris públics, operadors polítics, comandaments policíacs i ejidatarios oficialistes van sostenir una sèrie de reunions a on van dissenyar l'operació del pla per al control territorial d'Agua Azul” "i que" segons versions de testimonis directes ... el pla es va anar desenvolupant sota l'argument de la gestió de terres ... per anar preparant una guerra entre indígenes que permetés al govern estatal i altres institucions el control de la zona ".
En les denúncies més recents dels i les ejidataris de Sant Sebastián Bachajón, adherents a La Otra Campaña, es pot percebre la continuació d'aquesta estratègia governamental de fomentar la violència i buscar la confrontació a la regió d'Agua Azul al militaritzar la zona, permetre l'actuació de grups d'assaltants, assetjar i empresonar als que s'oposen als seus projectes, reobrir problemes agraris, entre d'altres.


Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada