El bon funcionament de les dues unitats de la instal·lació i el manteniment del nivell adequat de seguretat han portat el Consell de Seguretat Nucelar a aprovar la sol·licitud de renovació
Aprovada l'explotació de la central nuclar d'Ascó per un període de deu anys. El ple del Consell de Seguretat Nuclear (CSN) ha aprovat aquest divendres per unanimitat un informe favorable a la sol·licitud de renovació de l'autorització d'explotació de les dues unitats de la central per al període 2011-2021.
Segons el CSN, la decisió favorable s'explica pel bon funcionament de les dues unitats de la instal·lació i pel manteniment del nivell adequat de seguretat, així com a les modificacions introduïdes per donar resposta als requisits mormatius de major exigència. L'informe ja ha estat enviat al Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç.
Els resultats de l'avaluació, inclosos en un conjunt de 39 informes tècnics especialitzats, així com els requisits exigibles pel Reglament d'instal·lacions Nuclears i Radioactives, han portat el CSN a aprovar l'explotació de la central d'Ascó durant 10 anys més. Així mateix, també s'ha contemplat el compliment dels requisits de l'autorització concedida l'any 2001 i la informació de les 324 inspeccions realitzada a la central durant la vigència de l'actual autorització, així com els resultats de la supervisió contínua del funcionament de la instal·lació mitjançant el Sistema Integrat de Supervisió de Centrals (SISC).
Amb l'aprovació de la sol·licitud, es conclou que el titular de la central ha complert amb els requisits de l'autorització vigent, com és el cas de les proves de resistència derviades de l'accident de Fukushima i que impliquen una reavaluació de la seguretat de la planta en condicions més extremes que les contemplades en el disseny actual de la central.
La central nucleat de Vandellòs II ha fet a tres quarts de nou del matí d'aquest diumenge una nova aturada no programada després de detectar que la vàlvula del ruixador del pressionador estava lleugerament oberta i no permetia la regulació correcta de la pressió del sistema primari.
Segons informa el Consell de Seguretat Nuclear (CSN), es tracta d'una "aturada segura" i en ple procés de refredament que es necessita per reparar la vàlvula. Fa menys de deu dies, els passat 6 de maig, la planta també es va aturar per motius de seguretat a causa de problemes amb el controlador electrònic de la unitat de refrigeració del sistema d'aigua. La central nuclear va estar aturada durant tres dies.
La central nuclear d'Ascó II s'ha desconnectat de la xarxa elèctrica durant mitja hora aquest dilluns per un problema dels detectors de gasos del condensador. Segons el Consell de Seguretat Nuclear (CSN), els dos detectors de radiació de l'extracció de gasos del condensador del circuit secundari han estat "inoperables". El monitor de radiació secundari, que ha patit una pèrdua de tensió, substituïa el sistema principal. Aquest també es trobava inoperable perquè es portava a terme el manteniment d'una bomba del sistema. L'avaria s'ha pogut resoldre i la planta ja opera amb total normalitat després d'entrar de nou a la xarxa elèctrica.
L'avaria no ha suposat cap risc pels treballadors ni pel medi ambient i ha estat classificat com a nivell 0 a l'Escala Internacional de Successos Nuclears (INES), segons el CSN.
- La CANC també es felicita per la creació del Grup Veïnal Intercomarcal “Veïns d’Ascó”, contrari al cementiri nuclear -
Ni tan sols el teixit empresarial dona suport a la candidatura d’Ascó, després que el sectors polítics, institucionals i socials ja hagin rebutjat de manera clara i unànim el cementiri nuclear. Així es posa de manifest en les recents declaracions del president en funcions de la Cambra de Comerç de Tortosa, José Luis Mora, i de les Cambres de Comerç de Tarragona i Valls, que el passat dimecres van qüestionar la idoneïtat del cementiri. Així doncs, la Cambra de Comerç de Reus, que no ha invertit mai ni un euro per fer funcionar l’actual polígon industrial d’Ascó, és la única que es posiciona a favor del cementiri, i es queda aïllada, igual que l’alcalde d’Ascó ho està a nivell institucional i polític.
Aquestes Cambres de Comerç, doncs, es sumen als 140 ajuntaments, 12 consells comarcals, les Diputacions de Tarragona i Lleida, i el Parlament, que ja s’han pronunciat contra el cementiri. Ara doncs, ja es pot afirmar que la majoria d’ens socials, econòmics, polítics i institucionals, estan en contra de la candidatura d’Ascó a acollir el cementiri nuclear.
La CANC també es felicita per la creació del Grup Veïnal Intercomarcal “Veïns d’Ascó”, formats per ciutadans del propi municipi d’Ascó així com per d’altres municipis veïns, i que defensa un territori amb futur però sense hipoteques com la del cementiri nuclear. La CANC considera que la creació d’aquest grup respon al malestar creixent entre la població de l’entorn d’Ascó que, amb indignació, observa el menyspreu per les institucions que demostren tan l’alcalde d’Ascó, Rafael Vidal, com el gerent de l’AMAC, Marià Vila d’Abadal, els quals no respecten els posicionaments contraris al cementiri presos per la majoria d’institucions democràtiques del territori.
Per altra banda, la CANC anima a tota la ciutadania a participar en la festa reivindicativa que tindrà lloc el proper divendres 21 de maig a partir de les 19h. a la Plaça del Casal d’Ascó. Aquest acte comptarà actuacions musicals, teatre i jotes contra el cementiri nuclear, i amb els parlaments de Carlos Bravo (responsable d'energia nuclear de Greenpeace), Marcel Coderch (Enginyer doctorat pel MIT, i membre del Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible), Xavier Garcia (Periodista i escriptor), i Sergi Saladié (Geògraf i professor a la URV, i portaveu de la CANC).
COORDINADORA ANTICEMENTIRI NUCLEAR DE CATALUNYA (CANC)
Terres de l’Ebre i Camp de Tarragona, 14 de maig de 2010
LA CANDIDATURA D’ASCÓ A ACOLLIR ELS RESIDUS RADIOACTIUS DE TOT L’ESTAT HA ESTAT ORGANITZADA EN BASE A UN FALS CONSENS, A UN PROCÉS FRAUDULENT, I A UNS INTERESSOS PARTICULARS.
AL TERRITORI NO HI HA CONSENS TERRITORIAL, SOCIAL NI POLÍTIC PER ACOLLIR EL CEMENTIRI DE RESIDUS RADIOACTIUS.
LA CANC CONVOCA MOVILITZACIONS SOCIALS AMB ASSEMBLEES AL TERRITORI I UNA MANIFESTACIÓ DE REBUIG AL CEMENTIRI NUCLEAR, EL PROPER DIUMENGE 7 DE MARÇ A LES 12H. A MÓRA D’EBRE.
Per mostrar el rebuig a la candidatura d’Ascó a acollir el cementiri de residus radioactius, la CANC convoca a tota la ciutadania a mobilitzar-se participant en les assemblees informatives que es faran per tot el territori: divendres 12 de febrer a les 21’30h. a Gandesa (a la Unió Gandesana), el dissabte 13 de febrer a Amposta, el divendres 19 de febrer a les 20h. a Falset (a l’Artesana), el dissabte 27 de febrer a Sant Jaume d'Enveja. També n’hi ha de previstes a Alcanar, Flix, Tivissa i Corbera, encara per concretar dates.
La CANC fa una crida a la mobilització social i convoca a tota la ciutadania a mostrar el seu rebuig actiu, participant en la MANIFESTACIÓ que tindrà lloc el dia 7 de març a les 12h. a Móra d'Ebre.
Els sota signants, representants polítics, sindicals, ecologistes, empresarials i del àmbit associatiu en general, conscients de la gravetat que implicaria per les nostres poblacions la ubicació d’un cementiri nuclear, signem aquest manifest i el fem arribar al màxim d’entitats possibles de les nostres comarques per tal de que sigui tinguda en compte la voluntat de la nostra ciutadania contraria en aquestes instal·lacions.
A la vegada no podem dissociar aquest magatzem de l’activitat que l’ha provocat, unes plantes nuclears que requereixen un calendari de tancament com a pas previ a qualsevol debat sobre el tema.
Un tema d’aquesta gravetat que afecta a totes les nostres comarques, no es pot decidir amb la votació d’un sol govern Municipal, molt menys quan l’obligació d’aquest govern és respectar la decisió del Parlament del seu País que representa la voluntat popular expressada lliurement en unes eleccions.
Que la radioactivitat no respecta les fronteres entre els pobles, ho varem saber amb motiu del accident de la Central Nuclear de Txernobil , és absurd doncs, que el Govern de l’Estat doni llibertat a una sola població per a que hipotequi el futur d’unes Terres ja de per si prou castigades per impactes ecològics importants com la presència de Centrals tèrmiques i nuclears.
Per tots aquests motius els sota signants demanem:
Que la ciutadania dels nostres pobles acudeixi massivament a la manifestació que és fa aquest diumenge a Ascó per tal de demostrar el seu rebuig al cementiri nuclear.
Que tots els representants municipals i Comarcals de les poblacions de les Zones Nuclears del nostre País, declarin conjuntament la seva oposició a les instal·lacions del Magatzem Temporal Centralitzat a través d’aquest document o de qualsevol altra que puguin consensuar.
Que el Govern de Catalunya respecti la decisió del Parlament i no doni els permisos pertinents a aquestes instal·lacions en cas de que alguna de les nostres poblacions fos escollida.
Que el Govern de l’Estat retiri la oferta econòmica a les poblacions per acollir aquest magatzem que resulta de facto una compra de voluntats, i redacti un calendari de tancament de totes les Centrals Nuclears de l’Estat tal com reiteradament a promès en les dues últimes convocatòries electorals, d’acord amb els sectors econòmics, polítics, sindicals, ecologistes i socials.
I per a que així consti signem a 22 de gener de 2010
L'incident, segons l´administració reguladora, no ha tingut repercussions ni per a la població ni per al medi ambient .
La central nuclear d'Ascó I (a la Ribera d'Ebre) ha notificat aquest dimecres al CSN l'aturada automàtica del reactor nuclear. L´incident hauria consistit en l´aturada automàtica del reactor a causa del baix nivell detectat en el generador de vapor A per mal funcionament d'una turbo-bomba d'aigua d'alimentació. El CSN ha sentenciat que tots els sistemes de seguretat de la instal·lació nuclear haurien funcionat de manera que Asco I ara està en procés de revisió i d'anàlisi de les causes de l'incident. Sense repercussió per als treballadors, la població ni el medi ambient segons la mateixa administració reguladora.
Apaguem les nuclears:
http://www.apaguemlesnuclears.cat http://apaguemlesnuclears.wordpress.com
ARA ÉS EL MOMENT: no a la renovació de les llicències d’Ascó i Vandellòs!
Avui fa vint anys que la nuclear Vandellòs va estar a punt de produir una altra hecatombe de xernòbil, accident iniciat per un incendi.
El qui llavors era cap del parc de bombers d’Amposta, el primer a intervenir-hi, va denunciar les criminals mancances de seguretat, així com la igualment criminal fugida de tècnics responsables de la central, cosa que li va costar seriosos problemes amb els seus superiors. Avui, després de la fuita d’Ascó I, segueix denunciant que les coses no han canviat.
Molts milers de persones del Camp de Tarragona i, especialment, de les Terres de l’Ebre, van sortir al carrer aquells dies exigint el tancament de les nuclears, aconseguint el de Vandellòs I.
Avui, encara ens queden tres reactors, que tenen cada any més del 60 per cent dels incidents comunicables al CSN de totes les nuclears de l’Estat, amb greus deficiències quant a cultura de seguretat, com va denunciar CCOO i com certificà el CSN. L’any que ve expira la llicència de Vandellòs II i el 2011, les d’Ascó I i II, respectivament. És un moment de tancar-les que ja no es presentarà en molt temps. Aprofitem-ho, exigim la no renovació de les llicències de les nuclears d’Ascó i Vandellòs!
Tal com informa el diari El Pais, cinc pobles de l’Estat espanyol han pres posicions per a acollir el cementeri de residus nuclears. Entre els quals hi ha Tivissa, Vandellòs i Ascó, malgrat la forta oposició que existeix al territori i les mocions aprovades a ajuntaments i consells comarcals.
Cinco pueblos toman posiciones para albergar el almacén nuclear
Ascó, Vandellòs y Tivissa (Tarragona), Yebra (Guadalajara) y Merindad de Cuesta-Urria (Burgos), posibles emplazamientos para los residuos radiactivos