Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Plataforma Prou. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Plataforma Prou. Mostrar tots els missatges

10 d’ag. 2010

Sobre la prohibició de les corregudes de toros a Catalunya: punt i final a la "crueltat cultural"

Kiku/Canalsolidari

Es pot considerar cultura un conjunt de tradicions i costums que no inverteixin en dotar al ser humà de major il·lustració, sensibilitat, intel·ligència? “El dany cruel no ens fa pas millors”, argumenta en Kiku, “ans el contrari, ens impedeix seguir creixent, evolucionant”. Tu què en penses?

No va deixar de sorprendre’m que, un dia abans de la votació de la ILP abolicionista de les curses de braus, els pro taurins presentessin un estudi amb les pèrdues que suposaria l’aprovació d’aquesta llei. Argumentar la perpetuació d’aquesta tortura amb raonaments econòmics, prioritzant els guanys materials respecte els ètics o morals, et fa entendre en quina mena d’Estat vivim; i és aleshores quan capisses també que, entre d’altres barbaritats recents, la venda d’armes a Espanya hagi augmentat en un 44% en l‘últim any. Hi guanyem calerons? Si? Doncs endavant! Venguem-nos els principis al millor postor!

Sóc conscient que durant els últims dies s’ha escrit i debatut molt respecte aquesta prohibició de les curses de braus a Catalunya, però degut a algunes argumentacions que encara s’escolten (incloent-hi l’intent de politització del tema) crec que és necessari poder-ne seguir parlant, i puntualitzar les diferents raons de cada posicionament, per avançar cap a un major consens que la simple majoria absoluta.

Per començar, cal no caure en el parany de simplificar-ho tot en un Catalunya contra Espanya. Certament és curiós que els principals vots a favor hagin sortir dels partits catalanistes, i no seré ingenu negant alguna puntual politització per part d’alguns dels diputats que tenien llibertat de vot. Però qui tingui un xic de coneixença de la seva terra sap que la tauromàquia fa molts anys que va de bracet de la cultura popular catalana. Per tant, reduir aquesta abolició a una simple rebequeria catalana és no voler veure la realitat i desmerèixer les pròpies raons pro taurines; o potser és recórrer al recurs fàcil davant una argumentació inconsistent, dins d’una societat civilitzada, per eternitzar aquesta mal anomenada cultura (1).

En el nostre quotidià vivim de la tortura constant dels animals. Només pel fet de tenir una dieta excessivament carnívora provoca que arribem a desenvolupar la indústria ramadera fins a punts insalubres pels propis animals. I en aquest sentit crec que els qui ens hem posicionat contraris a la tauromàquia ens cal una reflexió pòstuma sobre el nostre estil de vida, però no es pot fer un canvi tant radical d’un dia per l’altre.

Considero doncs l’aprovació d’aquesta ILP com a un primer pas cap a un tracte més digne cap als animals. Ja no només per la dignitat que posseeixen ells mateixos, sinó per la dignitat que els hauríem d’atorgar al considerar-los un éssers menors a nosaltres; i la dignitat no s’obté a través de la tortura i la mort salvatge, perquè aquests són conceptes contraposats.

No crec que fer ulls clucs al corre-bous, havent prohibit les curses, sigui un acte d’hipocresia si també ens replantegem en breu totes aquestes altres tradicions, arrelades o nouvingudes a casa nostra, que han quedat excloses en aquesta llei.

Qualsevol apologia de la violència hauria de desaparèixer de les nostres tradicions pel simple fet de dignificar-les. Com podem parlar, per exemple, de la pacificació mundial, si potenciem la violència, la crueltat i la mort a través del costum?

Les “corrides de toros” tenen un afegitó que accentua encara més la crueltat de la seva essència; i és que a més a més de torturar fins a la mort als animals, el públic gaudeix d’aquesta barbàrie. Segurament els braus que seran sacrificats a la plaça han viscut molts millor que els ànecs dels que en farem foie, però aquesta millor existència no justifica que la puguem extingir des de l’atrocitat. I encara menys permetre que d’aquesta aberració hi hagi qui n’obtingui plaer, ja que estem portant a la normalitat una conducta que en altres àmbits rebutgem. I la violència i la crueltat ho són sempre, no tenen matisos.

(1). El 1998 la UNESCO va declarar la tauromàquia com un desafiament a la moral, l’educació, la ciència i la cultura. Recolzat en aquesta declaració, no concebo que es pugui anomenar cultura a qualsevol conjunt de coneixements, idees, tradicions i costums que no inverteixin en dotar al ser humà de major il·lustració, sensibilitat, intel·ligència, civilització... El dany cruel no ens fa pas millors, ans el contrari, ens impedeix seguir creixent i evolucionant.

Font: Canalsolidari

Informació relacionada:

El parlament de Catalunya prohibeix les corregudes de bous

Autor de la imatge: Forges

28 de jul. 2010

El parlament de Catalunya prohibeix les corregudes de bous

La ILP ha tingut 68 vots a favor, 55 en contra i 9 abstencions · El president Montilla vota a favor dels bous

El parlament de Catalunya ha aprovat avui la Iniciativa Legislativa Popular (ILP) que prohibeix les corregudes de bous modificant l'article 6 de la llei de protecció dels animals. CiU i PSC han donat llibertat de vots a als seus diputats. La modificació de la llei ha obtingut 68 vots a favor, 55 en contra i 9 abstencions. Us oferim una relació amb el sentit del vot de cada diputat i les primeres declaracions del president Montilla i d'Artur Mas.

El 18 de desembre de 2009 el parlament va admetre a tràmit la ILP, que va aplegar més de 180.00 signatures, i va obrir la porta a la prohibició de les 'corridas'. Va rebutjar les esmenes a la totalitat per 59 vots favorables, 67 de contraris i 5 abstencions. Aleshores, tant CiU com el PSC van donar llibertat de vot (secret) als diputats. A banda i banda, hi havia ERC i ICV-EUiA per la prohibició, i PP i C's, contra.

La ILP proposa de modificar la llei de protecció dels animals i de canviar l'article que exclou les corregudes de bous de la prohibició d'espectacles amb patiment o mort de l'animal, per un que les prohibeixi explícitament. Un acord posterior entre els grups parlamentaris permet una moratòria d'un any i mig, de manera que la prohibició entrarà en vigor l'1 de gener del 2012.

La regulació dels correbous

Alhora, el parlament va incoar la tramitació d'una iniciativa per a regular els correbous, molt vius a les Terres de l'Ebre. Però la decisió del PP de portar aquesta iniciativa al Consell de Garanties Estatutàries ha impedit que el mateix ple prohibís les corregudes i blindés els correbous, que es mantindrien allà on són tradicionals, segons la llei.

El precedent de les Canàries

Catalunya no serà pas pionera. Ja l'any 1991 les Illes Canàries van prohibir aquesta mena d'espectacles amb una llei de protecció dels animals. Allà la decisió es va prendre per unanimitat i sense pugna política. Els diputats canaris es van centrar sobretot en les lluites de galls, força vives en aquelles illes, que van restar al marge de la prohibició. La iniciativa fou acordada per tots els grups.

Font: Vilaweb

No més corrides de toros

Bloc d'Ernest Benach

"Si el grau d’educació d’un poble i d’un home es valora per com tracten els animals -frase que van fer seva Thomas Edison i Mahatma Ghandi-, Catalunya ha dit majoritàriament que no vol més curses de braus, un espectacle públic basat en la tortura, el dolor i la crueltat contra un ésser viu"...

"S’equivoquen els que es pensen que la ILP contra les corrides de toros és un debat identitari o antiespanyol. En cap cas. És un debat animalista. Com bé ha dit l’Anna Mula, la promotora de la ILP, la tortura i la mort d’un animal com a espectacle públic no coneix signes identitaris, però és normal que els que rebutgen el debat ètic utilitzin aquests tipus d’arguments. L’abolició de la tortura no té pàtria, sinó que és un bé universal, i això és precisament el que avui ha subscrit la majoria de parlamentaris catalans, en representació del poble". Llegir més...


El gran ressò que ha generat la prohibició de les corregudes de bous també s'està reflectint amb força al Twitter. 'Cataluña' és aquest migdia un dels 'trending topics' d'aquesta xarxa social d'abast mundial.

Ampli ressò de la votació del parlament als mitjans de tot el món


AlJazeera

The Catalan parliament in Spain is voting on Wednesday whether to ban bullfighting in their region.
This quintessentially Spanish pastime is already banned in the Canary Islands where animal rights campaigners had triumphed to ban the sport.
But for many Catalans, a move against bullfighting is not just about cruelty to animals, it is also about asserting their identity.
Al Jazeera's Tim Friend reports from Barcelona.
La plataforma PROU es felicita per l'aprovació de la ILP contra les corregudes bous
Els impulsors de la llei diuen que s'han 'acabat cinc segles de crueltat'

El PP demanarà al congrés i al senat espanyols que les corregudes de bous no es puguin prohibir
Vol que siguin declarades d'interès general

Humor, xarlotades i animalades:

Mayor Oreja: "La prohibición de los toros es una venganza por el éxito de la Selección Española"

(Aquesta si que és bona. Que li tallin l'oreja i el rabo, a vore que li sembla ;o)

El Viti en COPE: "dicen ser catalanes pero son miserables"
(al pas que anem sí que passarem misèria... prou expoli)

El Parlamento de Cataluña prohíbe la Fiesta Nacional
(a quin nacionalismo és deuen referir?)

La Generalitat tendrá que indemizar con más de 400 millones al sector taurino catalán

(les banyes surten cares)

Triunfaron los animales
(titular i imatge de portada del panflet El Mundo, crec que millor l'haurien d'anomenar "El InMundo")