Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Acords de San Andrés. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Acords de San Andrés. Mostrar tots els missatges

15 d’ag. 2011

La vigència del EZLN


Jaime Martínez Veloz / La Jornada

Una i una altra la tossuda realitat convalida la proposta suggerida per l'EZLN per destravar el conjunt de nus que impedeix la formulació d'un projecte de nació incloent, just i democràtic. Potser amb el temps hagi qui oblidi les propostes formulades per l'EZLN durant el procés de negociació realitzat entre el govern federal i els zapatistes en els anys 1995 i 1996.

N'hi ha que afirmen que les iniciatives polítiques de l'EZLN han fracassat. És obvi que a les forces acumulades per l'EZLN i els seus aliats i simpatitzants no els va ser favorable la correlació de forces per aconseguir concretar el pacte amb el govern federal a San Andrés Larráinzar, però això no implica que la raó, la història i els millors arguments no hagin estat del seu costat.

El 1995, després de les primeres cinc reunions de treball entre el govern federal i l'EZLN, on les negociacions es trobaven entrampades pel fet que el tema que es discutia era el de la distensió militar, el qual té per si mateix massa arestes, la primera Comissió de Concòrdia i Pacificació formular una proposta que va atreure l'atenció del zapatisme i va permetre construir una interlocució, fins a aquest moment no aconseguida.

La proposta partia del reconeixement que l'aixecament zapatista era l'expressió d'una insurrecció comunitària, les raons i causes compartia la majoria del poble mexicà. A partir d'aquesta premissa, el procés de negociació caminaria per una banda en l'alleujament de l'agenda pactada entre el govern federal i l'EZLN, i en paral.lel en un procés on es impulsaria un ampli diàleg nacional per a la reforma democràtica de l'Estat, on el Congrés de la Unió seria el convocant i la societat seria l'escenari. En aquest procés l'EZLN seria un dels actors que participarien, al costat del conjunt de forces polítiques, socials i econòmiques que conformen l'espectre nacional.

El primer Fòrum sobre la Reforma Democràtica de l'Estat es va realitzar a San Cristóbal de las Casas, on l'EZLN i un nombre important d'organitzacions de tot tipus van participar, esperançats en una ruta que semblava poder resoldre de fons les justes causes que van originar l'aixecament zapatista.

Al mateix temps, es va desfogar el primer tema de l'agenda convinguda entre les parts, denominat "Drets i cultura indígenes," i el 16 de febrer de 1996 la delegació del govern federal i l'EZLN van signar els documents que avui es coneixen com els acords de San Andrés Larráinzar.

Aquesta dinàmica esperançadora, on l'eix fonamental radicava en la formulació tàctica esgrimida pel zapatisme, i les causes que defensava, i ho segueix fent, es va col.lapsar quan el govern federal i els interessos que representa es van negar a complir amb el pactat i van desencadenar una ofensiva mediàtica per desqualificar l'esforç desplegat per segments importants de la societat, i fins i tot per la mateixa delegació governamental, que tot i les diferències havia aconseguit concretar un acord amb els zapatistes, que transcendia la conjuntura i es situava en la perspectiva de la construcció d'un nou país.

Els personeros de les empreses transnacionals, de les quals avui són els seus empleats i que en aquell moment eren funcionaris del govern, no van batallar per convèncer el president Zedillo que els acords de San Andrés significaven un enorme perill per desplegar la política privatitzadora, que lliurava ja des d'aquest temps els actius mexicans a les empreses estrangeres, de les quals després es van convertir en socis i servents.

La desqualificació per que s'ha pactat a Sant Andrés va ser la constant en el govern de Zedillo, es va utilitzar tot allò que fos necessari per satanitzar als que havíem compartit somnis i anhels amb els zapatistes.

A l'EZLN se'l va sotmetre a una intensa campanya d'agressió i assetjament en un va intent per minimitzar-lo. Mentre als zapatistes s'intentava reduir, a les transnacionals energètiques, companyies mineres estrangeres i de les nacionals al Grupo México de Larrea, i als grups financers internacionals, se'ls posava en zafata de plata tot allò que pogués afavorir els seus interessos. En aquests temps es produeix el Fobaproa, el rescat de carreteres, es venen els ferrocarrils, satèl lits, es privatitzen els ports i aeroports i es realitza una intensa lliurament de tot allò que pugui ser negoci, en detriment del patrimoni nacional.

Els resultats d'aquesta política estan a la vista: avui som una nació amb majors índexs de pobresa, la seguretat nacional és un desastre, la delinqüència i el crim organitzat permean grans capes socials, els processos electorals se sustenten en un enorme dispendi de recursos, on l'important no és el programa dels candidats, sinó les quantitats que es dilapiden en campanyes vàcues i anodines. Amb les estadístiques a la mà no podem dir que som un millor país al que existia abans de l'aixecament zapatista.

A partir de l'incompliment del govern federal del que s'ha pactat a Sant Andrés Larráinzar, els zapatistes s'han dedicat a reorganitzar les seves forces, consolidar les seves relacions internes i esperar amb paciència espartana millors temps que els permetin aconseguir els seus justos propòsits de viure en una societat més justa i democràtica. La impressionant mobilització realitzada fa unes setmanes per milers de zapatistes en carrers de Sant Cristóbal de las Casas desmenteix a aquells que donaven per mort l'EZLN. El zapatisme viu, camina i en termes organitzatius ha consolidat la seva presència en les comunitats indígenes del país. En tota lluita hi ha desgast, però també hi ha renovació, anhels i noves esperances.

Enmig de l'actual circumstància política, on la constant són el curt termini i l'immediatisme, no em queda dubte que el plantejament zapatista d'impulsar un procés de diàleg nacional per a la reforma democràtica de l'Estat és una formulació vigent i de llarg alè.

20 de febr. 2011

22 de febrer: Mobilització a Chiapas, La Otra Campaña va!, presos polítics llibertat!

20 de febrer: Avis de que integrants de l'Ejercito de Dios han bloquejat amb pedres una carretera que connecta dues llacunes a Mitziton. Es tem que vulguin segrestar a algú per a tractar de fer intercanvi de presos amb l'estat. Estem en alerta tots! Responsabilitzem al mal govern del que pugui passar.

20 de Febrer: Caravana de Dones en Defensa de La nostra Terra i Territori

Amb l'arribada de la Caravana va començar aquest 19 de febrer una nova jornada de mobilització per a continuar exigint la llibertat dels 10 companys presos de l'ejido Sant Sebastián Bachajón. Aquesta vegada, protagonitzada per dones en el campament civil que mantenen companys i companyes de Sant Sebastián Bachajón, prop del creuer que porta a les Cascades d'Agua Azul. En aquest lloc, continuen apostats agents de la PFP. Amb l'arribada, els "ejidatarios/es" van donar la benvinguda i es va continuar amb la presentació i salutació de les companyes que van integrar la Caravana de Dones.

La Coordinadora de les Dones va donar la seva paraula en nom de les companyes de l'ejido, va explicar com van ser els fets i la seva situació. També van donar la seva paraula el Consell de Vigilància i el Comissariat Ejidal. Companyes de la caravana, adherents a La Otra Campaña, parlaren després sobre la importància que dones i homes defensin la terra que els pertany, i es van animar a seguir en la lluita.

Les participacions de la caravana integrada entre d'altres per companyes de comunitats de la regió Altos, Nord i Fronterera, van acabar amb la lectura del pronunciament de la Caravana de Dones en Defensa de La nostra Terra i Territori.

Per a finalitzar la jornada, es va intentar portar a terme una acció simbòlica. Una marxa de dones fins al lloc on es trobava la caseta que els va ser desposseïda als companys/es i denunciar l'ocorregut davant la policia que està vigilant una nova construcció en aquest lloc. L'acció no es va acabar de portar a terme per l'actitud agressiva que van mostrar els treballadors de la construcció amb la connivència policial.

Es continuarà realitzant mobilitzacions mentre el govern persisteixi a mantenir presos als companys.

Algunas imatges de la jornada.


16 de febrer: Jornada de mobilitzacions per la llibertat dels companys.

El passat 16 de febrer, un aniversari més dels Acords de San Andrés, es succeïxen les accions en suport als "ejidatarios" de Sant Sebastián Bachajón i per a exigir la llibertat dels 10 companys presos, als quals divendres passat se'ls va dictar acte de formal presó.

Aquest document del frayba, recull algunes de les irregularitats comeses amb els companys durant el procés: dos dels detinguts no estaven en el lloc dels fets; un altre dels detinguts, amb deficiència mental, va ser obligat a signar una declaració autoinculpatòria; i als integrants del centre no se'ls va permetre realitzar el seu treball.

El dia d'avui, mentre realitzen un bloqueig a la carretera a l'alçada de les Cascades d'Agua Azul, els companys de Sant Sebastián Bachajón fan arribar un comunicat, en el qual expliquen també de com el govern va tractar d'utilitzar als companys presos com moneda de canvi per a fer-se amb el control de la caseta de cobrament d'Agua Azul. (Escolta l'àudio aquí.)

A Mitzitón, se segueix pendent del que pugui ocórrer amb els adherents de La Otra Campaña en aquesta jornada d'accions, després dels enfrontaments de dies passats, després d'un bloqueig per a exigir la llibertat dels presos, on van resultar ferits de gravetat dos dels companys i on, després de la detenció de més d'una vintena d'integrants de l'Ejercito de Dios, se segueixen succeint les fustigacions i es tem que puguin anar a pitjor.

Per altra banda, els companys de La Voz del Amate, s'han sumat amb un dejuni a les accions per a exigir la llibertat dels 10 companys presos de Sant Sebastián Bachajón. A San Cristóbal, s'està cridant a realitzar una acció al mercat, i el frayba també va fer una crida per que es realitzessin accions i ciberacciones.

I des de Tila, els companys adherents del PUDEE també fan arribar el seu enuig en una denúncia, davant la contínua tasca de desallotjaments per part de representants governamentals, i exigeixen igualment la llibertat dels 10 companys presos de Sant Sebastiàán Bachajón, al mateix temps que es solidaritzen amb els companys del Poble Organitzat de Mitzitón.

Des d'Alemanya: Presos polítics libertat.


16 de febrer: Mitzitón

Als i les adherents a la Sisena Declaració de la Selva Lacandona als i les participants a La Otra Campaña

germans i germanes:

El grup de tall paramilitar Ales de Aguila - Ejército de Dios, agredí al poble organitzat de Mitziton adherent a les Sisena Declaració amb un saldo d'una persona fortament colpejada i amb una persona ferida de bala, aquesta ultima internada a l'hospital de les cultures...

l'agressió amb armes de foc va ser durant a la tarda i amb presència de la Policia, l'Exercit Federal i representants del govern... davant els fets van ser detinguts, posteriorment, mes d'una desena membres de l'Ejercito de Dios ... per aquest motiu, els Alas de Águila ahir van bloquejar la carretera a l'alçada de Mitzitón per a exigir l'alliberament dels detinguts... també van destruir tanques dels nostres companys....

a dia d'avui estan amenaçant que al no ser alliberats els militants de l'Ejercito de Dios, entraran de manera violenta al poble organitzat de Mitzitón....

aquesta és una crida urgent per a estar pendent del que pugui passar....

Atentament

Semilla Digna de los Pueblos de los Altos.

Imatges de Mitzitón 16 de febrero

16 feb: Mitzitón resisteix contra la construcció de l'autopista San Cristóbal-Palenque


16 febrer: Paramilitars prop de l'entrada de Mitzitón

Noves agressions del grup paramilitar Alas de Águila durant la matinada

15 de febrer:
es reporta que integrants de l'Ejército de Dios estan bloquejant la carretera a Mitzitón i destruint les tanques de la comunitat. Si us plau, es demana solidaritat amb els adherents de Mitzitón.

Tanques destruïdes per paramilitars a Mitzitón el 15 de febrer por la nit

Forces policiaques controlant l'entrada de Mitzitón

A les 4:30 de la matinada el grup Alas de Águila ue bloquejava la carretera es retirà sense complir les amenaces que ha reiterat constantment en els dies recents.
els dies recents
Orificis de trets del 13 de febrer a Mitzitón

Aspectes de la construcció de l'autopista San Cristóbal-Palenque

Antecedents:
Fonts d'informació: Chipas Indymedia, Chacatorex, Frayba, Kaos, Ciepac, ... i d'altres

Més informació a L'ombra: EZLN, Mitzintón, San Sebastán Bachajón, Alas de Águila, paramilitars, Projectes ecoturístics a Chiapas, ...


14 de febrer de 2011 Chiapas. Els Paramilitars Alas de Águila disparen contra La Otra Camapaña de Mitziton, en presència de representants de secretària de Governació.