Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris xarxes socials. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris xarxes socials. Mostrar tots els missatges

2 de nov. 2011

La xarxa social alternativa Diaspora comença a acceptar usuaris

Ja es distribueixen invitacions per a provar aquest Facebook alternatiu, fort en el respecte de la intimitat dels usuaris i en el caràcter obert de la plataforma

Vilaweb.Cat 02/11/2011

Dan Grippi, de vint-i-un any; Max Salzberg, de vint-i-dos; Raphael Sofaer, de dinou, i Ilya Zhitomirskiy, amb vint, es van plantejar l'any passat de reinventar les xarxes socials esperonats pel debat, reiteratiu, sobre la sempre polèmica política de privacitat de la plataforma majoritària Facebook. Tots quatre, estudiants de l'Institut Courant de Ciències Matemàtiques de la Universitat de Nova York, van posar fil a l'agulla l'estiu de 2010 al projecte Diaspora, una xarxa social que posa l'accent en el respecte a la intimitat dels usuaris i en el caràcter obert de la plataforma. Un any i mig després, les primeres invitacions per a provar Diaspora (amb interfície en català) ja han començat a circular per la xarxa, com també les primeres impressions.

A primer cop d'ull, el disseny de Diaspora té més punts de contacte amb l'aire de Google+ que no pas de Facebook, tant en la disposició del mur com en la pòlissa tipogràfica utilitzada, els colors i la unió de les amistats i usuaris que seguim en grups diferenciats (anomenats 'aspectes'). Ara, més enllà d'aquesta semblança, es distancia força de les xarxes socials més habituals perquè admet l'ús de pseudònims i àlies, no inclou anuncis publicitaris i en cap cas es venen les dades que hi introdueixen els usuaris. Com expliquen els joves desenvolupadors, Diaspora 'és una xarxa distribuïda en què ordinadors del tot separats es connecten entre si directament, i això permet als usuaris d'intercomunicar-se sense perdre el control de la intimitat'. Això últim s'aconsegueix deixant als usuaris el control total de les dades personals que vulguin compartir a la xarxa i la possibilitat de desar-les, si volen, en un servidor propi i no als de Diaspora.

Provant Diaspora, que prepara una versió beta per abans de final de mes, es pot observar que algunes característiques que recorden les de la xarxa de microblocs Twitter, atès que integra etiquetes ('hashtags') i es poden fer mencions als altres usuaris.

El nom de Diaspora fa referència a l'accepció 'Dispersió d'un grup ètnic, religiós o cultural fora del seu lloc', per a indicar prou clarament la relació que vol mantenir respecte de Facebook i la resta de xarxes socials de referència.

A banda Diaspora, fa poc s'ha presentat una altra xarxa social alternativa, Unthink, definida com un anti-Facebook i on 'la confidencialitat és sagrada, les llibertats no es negocien i els comportaments intrusius no es toleren'.

24 d’ag. 2011

La tuitosfera demana votar en referèndum la reforma de la Constitució

La tuitosfera i la xarxa en general s'han despertat amb claredat i rapidesa a l'anunci del president del govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, que ha acordat amb el PP reformar la Constitució per limitar el sostre del dèficit. A través del Twitter amb les etiquetes "#yoquierovotar" i "#jovullvotar", polítics i ciutadans tuitaires reclamen que es consulti el poble sobre la modificació a la Carta Magna. Mitjançant una petició online, la demanda arriba també als diputats i senadors.

Nereida Carrillo / 3cat24.cat

Tot i que la Constitució no estableix que s'hagi de consultar necessàriament al poble per canviar-ne alguns dels articles, els ciutadans ja hi han començat a dir la seva. Ho fan a través del Twitter i d'altres campanyes a través d'internet per reclamar que se'ls tingui en compte per reformar la Carta Magna.

Les iniciatives han començat a aparèixer i ser secundades després que Zapatero ha anunciat aquest dimarts al matí al Congrés un acord amb el PP per canviar la Constitució per limitar el sostre del dèficit. L'anunci respon a la voluntat expressada pel president francès, Nicolas Sarkozy, i la cancellera alemanya, Angela Merkel. Tot i que en un primer moment la vicepresidenta Elena Salgado va dir que no era tan fàcil en tots els països de la Unió Europea canviar la Constitució, el president del Congrés, José Bono, s'ha mostrat més optimista perquè es pugui fer en només qüestió de setmanes.

Signatures en línia

La Constitució preveu que si el 10% dels diputats o senadors sol·liciten un referèndum per preguntar als ciutadans sobre els canvis a la Carta Magna, la consulta s'haurà de convocar. A través de la xarxa i d'internet, els ciutadans s'han posat en marxa perquè això tiri endavant. En poques hores ha començat a bullir una petició promoguda pel catedràtic de Ciències Polítiques i Socials de la Universitat Pompeu Fabra, Vicenç Navarro, en què es recullen signatures per demanar a diputats i senadors que reclamin un referèndum sobre els canvis que es pretenen introduir al text constitucional. En només dues hores, 5.000 persones han secundat la petició i poc abans de les vuit del vespre, la xifra de suports ja superava els 12.000.

Els tuitaires que volen votar

Al Twitter, l'etiqueta "#yoquierovotar" s'ha convertit en "trending topic", també s'està implantant amb força "#jovullvotar" i comencen a aparèixer altres versions i propostes amb les quals la tuitosfera expressa la seva sorpresa per un anunci inesperat de modificar la Carta Magna i demana que es convoqui un referèndum per poder donar la seva opinió a les urnes. A última hora de la tarda, a Catalunya també s'ha convertit en "trending topic" l'etiqueta "#jovullvotaradéuespanya".

Els polítics que demanen una consulta al Twitter

Alguns diputats i altres polítics tuitaires ja han fet públic a la xarxa de microblogging la seva posició. L'ecosocialista Joan Herrera considera que si els canvis es fan sense referèndum, s'empobrirà la democràcia. El socialista Quim Nadal proposa que s'aprofiti l'ocasió per fer altres canvis, mentre que el diputat socialista al Congrés i també tuitaire Francesc Vallès encara no ha tuitejat sobre la qüestió.

El diputat de CiU Pere Macias considera la consulta "una demanda molt raonable" mentre que el president del grup al Congrés, Josep Antoni Duran i Lleida, ha dit que comparteix "l'esperit" de la reforma proposada per Zapatero. Les diputades d'ICV Núria Buenaventura i d'UpyD Rosa Díez també ha reclamat una consulta com han fet a través del Twitter altres polítics com Gaspar Llamazares o Raül Romeva.

Després d'aquestes campanyes a internet, faltarà veure si els diputats i senadors fan un moviment també en aquestes cambres, com van fer alguns eurodiputats amb l'esmena per volar en classe turista, o si no mouen fitxa en aquests escenaris polítics.