Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris País Valencià. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris País Valencià. Mostrar tots els missatges

27 d’oct. 2014

L’escarni de Guillem Agulló i la fiscal en cap de València

El Nou d'Octubre. Imatge LaVeupv.com

Francesc Viadel
LaVeupv.com 27/10/2014

L’escarni és un element central del missatge del terror. La humiliació cruel de l’assassinat desfigura al botxí, esborra qualsevol indici d’humanitat que aquest poguera tenir, ens avisa de la seua naturalesa despietada, de la seua absència de moral i, alhora, ens predisposa a témer el pitjor dels patiments o a acotar el cap i acceptar la dominació per la força. Els nazis apallissaven públicament, entre riallotes, molts dels jueus que en un moment o altre anaven a matar, es fotografiaven al costat dels enfilalls de civils penjats a les ciutats i viles ocupades amb un somrís d’orella a orella, feien ballar còmicament els rabins i cavar les seues pròpies tombes abans d’afusellar-los. Els ústaixes croates del camp d’extermini de Jasenovac posaven teatrals i greus al costat dels presoners que estaven a punt d’executar a colps de martell o a destralades a la riba del riu Drina. L’escarni de la víctima, en definitiva, proclama la bestialitat aterridora de qui agredeix. L’escarni està en l’essència de la propaganda pròpia de la ideologia de l’odi adoptada també pels mafiosos, els fanàtics, els psicòpates com a instrument de perfectibilitat de la seua maldat.

L’altre dia a València, durant la processó del 9 d’octubre, una vegada més, la memòria de Guillem Agulló, el jove antifeixista assassinat per Pedro Cuevas el 1993 a Montanejos, fou motiu d’escarni per part de membres de Valencia-Nacional Revolucionaria, un grupuscle nacionalsocialista vinculat a l’estètica skinhead. Les imatges difoses per La Veu del País Valencià no deixen lloc a dubtes ni del fet ni de molts dels seus responsables, fàcilment identificables amb un simple visionat. Al costat d’aquests hi ha també els insults i les provocacions dels membres del GAV i, encara, dels d’España 2000 contra els pacífics manifestants de Compromís.

L’exhibició amenaçadora d’aquestes faccions del feixisme més tronat en un acte tan assenyalat, confirma les dades que apunten al País Valencià com el territori capdavanter pel que fa als delictes de violència racista, a l’activitat de l’extrema dreta en un context on el Partit Popular ja fa dècades que juga la carta d’atiador del conflicte identitari. Justament, l’alcaldessa Rita Barberà va veure, i degué escoltar clarament, els insults contra Agulló, contra els pacífics manifestants valencianistes, les amenaces de mort contra el president Artur Mas, els crits contra els regidors de l’oposició i, a l'última, només va encertar a confondre malèvolament l’opinió pública igualant agressors i agredits, als uns i als altres, proclamant el seu partit com a garant de la democràcia, l’estabilitat social i econòmica i la moderació. L’altre dia, amb les seues declaracions, Barberà també va fer escarni, va humiliar l’existència penosa d’una democràcia durant més de trenta anys colpejada pel terrorisme de baixa intensitat de l’anticatalanisme feixista. Així les coses, atès el cínic tacticisme exhibit, faríem bé de preguntar-nos en veu alta en quina part de la processó estarà el proper 9 d’octubre l’alcaldessa i tots els seus correligionaris.

Han passat més de vint anys des de l’assassinat de Guillem Agulló. La primera humiliació que va patir el jove Agulló va ser la despolitització del seu assassinat per part de l’Audiència Provincial de Castelló, la transformació judicial de la seua mort violenta per raons polítiques en un simple afer de delinqüència juvenil. Després vindrien les pintades ofensives, els insults en l’estadi de Mestalla, les amenaces de mort als seus pares Carme i Guillem, la incapacitat sorprenent de la justícia per esclarir l’autoria de tots aquest fets. L’altre dia –recordem- Agulló tornà a ser insultat només que ara sabem qui són. La justícia, doncs, no pot continuar mirant cap a una altra banda, la fiscal en cap de València no pot ignorar la gravetat d’uns fets que ens situen als valencians a la vora d’un abisme. No pot ignorar més les bombes contra les seus dels partits polítics de l’esquerra, els delictes d’odi, la descaradura del blaverisme organitzat, de l’extrema dreta en general.

En una carta publicada per aquest mateix mitjà, Carme i Guillem, responien digníssimament els nazis que l’altre dia preguntaven sarcàsticament pel parador del seu fill: “Guillem i els seus amics estan on hi ha gent lluitant contra la discriminació, ja siga racial, de gènere, laboral, lingüística... I també de la justícia social, pels drets humans, en contra de la pobresa, dels desnonaments, de l’atur, de l’homofòbia...

Guillem està, en cadascuna de les persones honrades que estimen el seu país, la seua llengua, la seua cultura, la seua música, la seua gent. Està en cada racó del seu País, que amb tota l’alegria del món, aspira a la seua llibertat”. Prou d’escarni.

-.-

09/10/2014 Vídeo: El Nou d'Octubre, la Diada Segrestada


Individus d'extrema dreta uniformats, fent símbols nazis, portant banderes feixistes, esvàstiques i proferint visques a Hitler. A plena llum i amb total impunitat. És el que va passar, com ja sembla habitual, durant la desfilada de la senyera a València el passat Nou d'octubre. En aquest vídeo del guionista i realitzador Albert Montón, publicat a la Veu del País Valencià, es pot veure com grups nazis van manifestar-se, protegits per la policia, i van insultar i amenaçar els participants en el recorregut, sobretot quan hi passaven simpatitzants de Compromís.

Insults a la gent de Compromís, amenaces a Artur Mas, més insults a la memòria de Guillem Agulló, assassinat fa vint anys per un grup de nazis. En el reportatge, es poden veure els individus feixistes cridant consignes com ara 'Artur Mas, cámara de gas', 'Guillem Agulló, pio, pio, pio', 'Sieg Heil', 'Dónde estan, no se ven, los amigos de Guillem', 'Catalanistes, cabrons, sou espanyols', 'Fora, fora, fora el català de l'escola'.

Font: Vilaweb
-.-

Carta de Carme Salvador i Guillem Agulló, pares de Guillem Agulló sobre els insults del 9 d'Octubre al seu fill

Carme Salvador i Guillem Agulló. Imatge LaVeupv.com

Font: LaVeupv.com

Érem molts els que sabíem que açò passava amb molta freqüència al País València. Tot açò ara s'ha pogut veure gràcies al vídeo de La Veu del País Valencià realitzat per Albert Montón.

Tots sabíem el nivell d'agressivitat i al mateix temps, la tolerància, permissivitat i connivència amb els aparells de l'estat, perquè açò no té res a veure amb la llibertat d'expressió, aquests són delictes d'odi, que no es toleren en cap lloc  d'Europa.

 Açò no canviarà mentre no fem fora el PP, perquè són còmplices necessaris perquè seguisquen impunes. Nosaltres sabem que no els passarà res, i ells també ho saben.

Hi ha molta literatura escrita i visualitzada sobre aquests temes de tanta gravetat, és d'agrair que isca més informació sobre aquest assumpte, perquè ens fa passar de la solitud, a la solidaritat de masses, per a combatre-ho.

Ara el que volíem aclarir, per a qui  no ho sàpiga, és on estan Guillem i els seus amics. Nosaltres els seus pares, us ho expliquem, a veure si després de 21 anys, no ho torneu a preguntar f.de p.

Guillem i els seus amics estan on hi ha gent lluitant contra la discriminació, ja siga racial, de gènere, laboral, lingüística... I també per la justícia social,  pels drets humans, en contra de la pobresa,  dels desnonaments,  de l'atur,  de l'homofòbia...

Guillem està, en cadascuna de les persones honrades que estimen el seu país, la seua llengua, la seua cultura, la seua música, la seua gent. Està en cada racó del seu País, que amb tota l'alegria del món, aspira a la seua llibertat.

 Carme Salvador i Guillem Agulló

-.- 

Durant la processó del 9 d’octubre

impunitat


 
 
Opinió contundent d'Esteban Ibarra: Judici a l'odi neonazi

-.-

15 de jul. 2014

El judici contra el principal grup nazi d'Espanya

El judici contra el principal grup nazi del país comença amb insults dels acusats a la premsa  


  • L'acusació popular confia que serveixi per a posar fi a la impunitat feixista al País Valencià. 
  • Entre els acusats, membres del Frente Antisistema, hi ha l'assassí confés de Guillem Agulló.

Vilaweb.Cat 15/07/2014

Ahir va començar a l'Audiència de València el judici de l'operació Panzer, a divuit membres del grup neonazi Frente Antisistema (FAS) acusats d'associació il·lícita, tinença il·lícita d'armes i tinença d'armes de foc. Els acusats van insultar els fotògrafs i càmeres de televisió quan van accedir a la sala per a enregistrar-los. El fiscal demana quaranta-dos anys de presó per als acusats, entre els quals l'assassí confés de Guillem Agulló i un regidor d'España 2000 al municipi de Silla.

L'acusació popular, integrada pel Moviment contra la Intolerància i més entitats i partits d'esquerres i nacionalistes del País Valencià, remarca que es tracta del procés més important a l'estat espanyol contra neonazis i confia que serveixi per a posar fi a la impunitat del feixisme.

Divendres, el president del Moviment contra la Intolerància, Esteban Ibarra, va remarcar la importància del judici per l'envergadura de l'organització i per la 'capacitat, potència estructural i doctrinal'. També es demanava per què aquest judici no es feia a l'Audiència espanyola, atès que els informes apunten que el grup podria ser definit com un grup terrorista. Ibarra deia que confiava que el judici aclarís, entre més coses, la procedència de les armes i la identitat dels proveïdors; el mapa de distribució de les armes i la causa per la qual la guàrdia civil va destruir les armes decomissades i en quin punt se'n va trencar la custòdia judicial.

Sobre aquest aspecte, el secretari general d'Acció Cultural, Toni Gisbert, que és el portaveu de l'acusació popular, va dir que tot i que moltes de les armes s'havien destruït, els jutjats en tenien informes i fotografies, i confiava que això no fos cap obstacle per a l'acusació. També alertava de l'augment dels delictes d'odi al País Valencià, per damunt de la mitjana a l'estat espanyol. Deia que l'any passat hi havia hagut quatre-centes agressions d'aquesta mena, tot i que deixava clar que no n'hi havia xifres oficials. Hi va haver, això sí, un centenar de denúncies.

Gisbert remarcava que havia baixat el nombre d'agressions a béns immobles (seus d'organitzacions) i havia augmentat el d'agressions verbals i físiques a persones. Els delictes són a ple dia, amb testimonis i en espais amb càmeres de vídeo. Els autors de les agressions fins i tot arriben a enregistrar-les i distribuir-les per les xarxes socials.

També posava en relleu la creixent alarma social: 'Des de la transició, al País Valencià la violència feixista gaudeix d'impunitat, que constatem que és la causa primera de l'augment: la impunitat anima els violents.' Els membres de l'acusació popular --deia Gisbert-- es neguen a acceptar que aquests delictes siguin normals. I denuncien la passivitat amb què sovint actuen les forces de seguretat i la delegació del govern espanyol. La plataforma demana una reunió amb el delegat del govern espanyol per parlar-ne.

Operació Panzer

La guàrdia civil va desarticular l'any 2005 l'organització Frente Antisistema (FAS) amb la detenció de vint-i-dues persones i l'escorcoll de locals a tot de municipis del País Valencià. Es van decomissar nombroses armes de foc i armes blanques i també molta propaganda nacionalsocialista, amb continguts xenòfobs i violents.

Segons l'informe de la guàrdia civil, el FAS es finançava amb la venda d'efectes relacionats amb la ideologia nazi, amb la venda d'armes prohibides i amb les quotes dels membres. L'informe afegeix que el FAS tenia una estructura jeràrquica i rígida disciplina. Entre les principals activitats, hi havia les 'caceres' de joves antifeixistes o immigrants.

-.-

 
Entrenador TR-90 utilitzat en la formació dels llançagranades C-90.
Confiscat durant de la 'Operació Pànzer' el 2005. Ha estat destruït

Público.es 13/07/2014 

Totes les armes de l'arsenal incautat als membres de l'organització neonazi FAS en 2005 ha estat destruït a instàncies de la Guàrdia Civil. Procedien de l'Exèrcit. Aquest dilluns anaven a ser exhibides a la vista oral contra els 18 acusats, entre ells dos militars. El judici de la 'Operació Pànzer' se celebra a València. La destrucció va ser aprovada pel TSJCV. Llegir més.. clica AQUÍ

26 de juny 2013

‘La Pastora’, el maqui hermafrodita

Una tragèdia de postguerra al massís dels Ports 

Per Oriol Gracià, amb l’assessorament de Josep Sánchez Cervelló
Sàpiens

Fotografia del maqui 'La Pastora'
l'any 1939 quan encara vestia com a dona
La Guàrdia Civil va acusar-lo de 28 assassinats i segons la premsa franquista era “una repelente mujer, lésbica y sanguinaria, con instintos de hiena”. Però sembla que ‘la Pastora’ mai no va matar ningú i, de fet, ni tan sols era dona. Ara bé, aquella versió oficial va calar tant entre l’opinió pública que de les històries de maquis que s’expliquen al massís dels Ports —a la cruïlla de Catalunya, el País Valencià i Aragó— cap aixeca tanta controvèrsia com la d’aquest guerriller.

‘La Pastora’ va néixer l’any 1917 a Vallibona, a la comarca dels Ports, amb una malformació genital que no permetia diferenciar els seus atributs masculins dels femenins. I, davant el dubte, els seus pares van decidir batejar-lo amb el nom de Teresa, pensant que així s’estalviaria de fer el servei militar. Però en l’adolescència va començar a desenvolupar trets masculins evidents malgrat que va continuar vivint com a dona fins als 32 anys. Les coses van canviar a principis dels anys quaranta, quan els grups clandestins de guerrillers antifranquistes, els maquis, es van refugiar al massís dels Ports i va decidir de sumar-s’hi. A partir de llavors va deixar enrere la indumentària femenina i es va fer dir Florencio, si bé popularment era conegut pel sobrenom de ‘la Pastora’.

Fotografia del maqui 'La Pastora'
l'any 1960, quan el van detenir
Però, aviat, la pressió policial va ofegar les aspiracions dels guerrillers. Per això, ‘la Pastora’ i el seu camarada Francisco Serrano van preferir desertar, això sí, sense deixar de cometre emboscades, robatoris i segrestos pel seu compte. Més tard va emigrar a Andorra, on el van detenir l’any 1960. Es va iniciar així un periple per les presons femenines de Lleida, Tarragona i València. I és que malgrat que llavors ja actuava com a home, als registres oficials constava com a dona. Van caldre unes proves mèdiques per demostrar que era un home de cap a peus, i que patia un pseudohermafroditisme masculí, amb un escrot bífid i un penis de dimensions reduïdes. Poc després, va ser jutjat en consell de guerra, que el va sentenciar a 15 anys de presó.

-.-

Entrevista a Alicia Giménez Bartlett

Per Oriol Gracià  

“Em vaig encuriosir per saber què hi havia de cert darrere del maqui tan controvertit conegut com ‘la Pastora’”.

L’escriptora Alicia Giménez Bartlett (Almansa, 1951) ha guanyat la darrera edició del Premi Nadal amb la novel·la ‘On ningú no et trobi’. Des de la ficció, però també des del rigor històric, l’autora fa un retrat de Florencio Pla Messeguer, el maqui hermafrodita nascut al massís dels Ports que als anys 50 del segle passat va portar de corcoll els masovers i la Guàrdia Civil. 

10 de març 2013

L'Ovidi torna a casa, a Alcoi, per quedar-se


A partir d'aquest dissabte Alcoi compta amb un nou carrer, en aquest cas un Passeig de nom Ovidi Montllor. Així és com la localitat que va veure nàixer al cantautor comença a saldar part del deute que manté, i mantindrà, amb ell per sempre. Ovidi Montllor ha estat un referent de la cultura catalana, i ha portat el nom de la ciutat d'Alcoi arreu del món mitjançant les seues cançons, pel·lícules o poemes. Precisament quan es compliran (diumenge 10 de març) 18 anys de la seua mort, així l'han recordat tots i cadascun dels participants que han pres part de l'acte d'homenatge i descobriment del nom del Passeig Ovidi Montllor, així com de l'escultura 'Faré Vacances' d'Antoni Miró que a partir d'ara presidirà el lloc.

Al voltant de les sis hores de la vesprada de dissabte s'han concentrat al passeig del Viaducte desenes de persones amb la intenció de reprendre els actes d'homenatge que ha vingut realitzant la ciutat d'Alcoi des de fa més d'un any. Entre elles representants de la cultura, de la política i la societat alcoianes i de les nostres comarques. Manel Rodríguez i Jordi Botella ens han oferit poesia, mentre que la Coral Polifònica Alcoiana, Batà i Pau Miquel Soler han estat els encarregats de la música, acompanyats d'Hugo Mas en 'M'aclame a tu'.

També han intervingut l'alcalde d'Alcoi Toni Francés i el regidor de Política Lingüística Jordi Tormo, sota l'atenta mirada del germà d'Ovidi Montllor i de la seua filla, Jana. Precisament aquesta última ha estat l'encarregada de descobrir la placa amb el nou nom del Passeig Ovidi Montllor, entre emocionats aplaudiments dels presents.

Acte seguit han continuat els parlaments i ha estat la Colla de Dolçaines i Tabals la Degollà l'encarregada de tancar l'acte interpretant La Muixeranga.


Tot açò s'ha succeït sota la imponent presència de l'escultura 'Faré Vacances', com dèiem elaborada per Antoni Miró i què ha comptat amb la participació (finançament) dels ajuntaments d’Alcoi, Barcelona, Alqueria d’Asnar, les universitats d’Alacant, València, Politècnica de València-Campus d’Alcoi i Miguel Hernández, les entitats Centre Cultural Ovidi Montllor, Acció Cultural del País Valencià, Comissions Obreres de Catalunya i del País Valencià, els grups polítics PSPV-PSOE, BLOC-Compromís i Esquerra Unida-l’Entesa i l’Estudio VVV.

A partir d'aquest dissabte Ovidi Montllor torna a casa, a Alcoi, per quedar-se. Romandrà sempre al seu Passeig, a pocs metres del lloc on va nàixer i més prop encara de tots els alcoians i alcoianes que l'estimem i el rebem amb els braços i el cor de bat a bat. Benvingut Ovidi!

Amb informació d'ARA

Vídeos: Ovidi Montllor

o0o

20 de març 2012

Jaume Matas, condemnat a sis anys de presó pel cas Palma Arena

El jutge el declara culpable de frau, falsedat, prevaricació i tràfic d'influències · Antoni Alemany, condemnat a tres anys i nou mesos

Font: Vilaweb.Cat

El tribunal de la secció primera de l'Audiència de Palma ha condemnat avui Jaume Matas a sis anys i dos dies de presó, segons la sentència (PDF) feta pública del primer judici del cas Palma Arena. L'han condemnat per frau a l'administració, falsedat documental, prevaricació i tràfic d'influències per haver afavorit mentre era president el periodista Antoni Alemany, pagant-li 480.000 euros públics de manera irregular; Alemany, a més, li va fer campanya favorable des de les pàgines del diari El Mundo. Matas ha quedat absolt de malversar diners públics i ara pot recórrer la sentència al Tribunal Suprem espanyol.

Alemany ha estat condemnat a tres anys i nou mesos de presó. La fiscalia anticorrupció demanava vuit anys i mig de presó i vint-i-sis anys d'inhabilitació per Matas, i set anys i tres mesos de presó pel periodista Antoni Alemany. En el cas d'Alemany, se'l condemna per un delicte de prevaricació, un de falsedat de document oficial, un de falsedat de document mercantil en concurs amb un de malversació i un de tràfic d'influències.

D'una altra banda, l'ex-director general de comunicació, Joan Martorell, ha estat condemnat a un any i mig de presó (la fiscalia demana dos anys) amb els atenuants de confessió i de reparació del mal, per un delicte continuat de prevaricació, frau a l'administració i falsedat documental.

Al director de l'agència de comunicació Nimbus, Miquel Romero, l'han condemnat a un any un mes i quinze dies de presó per prevaricació i falsedat documental, després d'haver tingut també els atenuants de confessió i reparació.

Finalment, el tribunal ha absolut l'ex-cap de gabinet de Matas, Maria Umbert, dels delictes de prevaricació i de malversació i un de frau a l'administració, pels quals la fiscalia demanava un any i tres mesos de presó. +


Fabra retirarà el títol de 'Ambaixador de la Comunitat Valenciana' a Matas

Bauzá diu que el partit es va renovar quan va esclatar el cas Palma Arena, tot i que aleshores va anunciar que posava la mà la foc per Matas

El ple del Consell de divendres vinent revocarà la distinció de 'Ambaixador de la Comunitat Valenciana' a l'ex-president balear Jaume Matas. Així ho ha anunciat el president de la Generalitat, Alberto Fabra, a través del seu compte oficial de Twitter. +

Paco Camps i Jaume Matas

Bauzà passa de posar la mà al foc per Matas a renegar-ne

El 2009 va proclamar que l'ex-president era innocent, i fa unes setmanes 'no és dels nostres'

El president del govern balear, José Ramón Bauzá, ha volgut professar respecte a la condemna de Jaume Matas indicant que el PP ja va fer, oportunament, allò 'que havia de fer: una renovació del partit'. +

Més informació:

o0o

8 de jul. 2011

El Suprem ratifica la paralització del pla del Cabanyal

Maribel Domènech: 'La sentència del TS ens alleuja de l'amenaça permanent de l'ajuntament

Vilaweb

La portaveu de Salvem el Cabanyal es mostra molt satisfeta per la decisió del TS de ratificació de l'ordre de paral·lització del PEPRI

La d'avui és una notícia molt i molt bona. Estem molt satisfets per la sentència del Tribunal Suprem perquè reconeix els efectes irreversibles que tindria l'aixecament de l'ordre ministerial de suspensió dels enderrocaments del Cabanyal. L'ajuntament té ara l'obligació de complir la sentència fins que no hi hagi una resolució en ferm de l'Audiència espanyola sobre la il·legalitat del PEPRI. A més, l'ajuntament ja no la pot recórrer i ha de pagar les despeses d'aquest procés.

El barri viu amb l'amenaça constant de l'ajuntament, que té vuitanta llicències d'enderrocament pendents d'executar tan aviat com la justícia li ho permeti. D'entre aquestes llicències, unes quantes són d'habitatges que encara no són propietat de l'ajuntament. Aquesta sentència ens alleuja d'aquesta amenaça.

Ens fa especialment contents que la sentència faci referència als informes del defensor del poble i a les reclamacions dels veïns contra la situació d'ofegament absolut de la vida i el futur del barri. L'ajuntament ha suspès la concessió de qualsevol tipus de llicència d'obertura d'activitat comercial, de reformes d'habitatge o de nova construcció emparant-se en l'ordre del ministeri de Cultura. Això converteix el barri en un lloc condemnat i els seus habitants veiem impossibilitada la possibilitat d'assegurar una quotidianitat digna. És una situació molt greu que l'ajuntament hauria de reconèixer i rectificar.

-oOo-


El TS ha desestimat la petició de l'Ajuntament de seguir endavant amb els enderrocs al barri

EFE / LEVANTE-EMV.COM El Tribunal Suprem ha desestimat el recurs de l'Ajuntament de València contra la suspensió del Pla Especial de Protecció i Reforma Interior (PEPRI) del Cabanyal ordenada pel Ministeri de Cultura, segons indica una sentència facilitada per aquest departament.
El Ministeri de Cultura va dictar una ordre el 29 desembre 2009 declarant que l'esmentada actuació urbanística, que preveu l'enderrocament d'habitatges per a prolongar l'avinguda Blasco Ibáñez fins al mar, constituïa un acte de "espoliació" del patrimoni històric, per la qual cosa decretar la seva cancel.lació "immediata".

L'Ajuntament de València va interposar un recurs contenciós-administratiu contra la mateixa davant l'Audiència Nacional en el qual demanava, com a primera mesura, la seva suspensió cautelar.

L'Audiència va rebutjar aquesta petició provisionalment a falta de pronunciar-se sobre el fons de la qüestió-, i el Govern local el va recórrer davant el Suprem, que ha ratificat la seva decisió.

Igual que va dictaminar l'Audiència Nacional, el Suprem manté que l'ordre és un acte de "caràcter negatiu" que obliga el Govern local a suspendre el pla, i també creu que "no concorren els requisits" per anul · lar.

A més, assenyala que el "interès general" en aquest assumpte resideix en la "conservació de l'interès cultural", i això requereix que es mantingui l'ordre.

La sentència impedeix a l'Ajuntament de València reprendre les demolicions d'habitatges projectades pel pla i imposa les costes d'aquest recurs al consistori, segons precisa un comunicat del Ministeri.

L'ordre del Ministeri es va basar en una sentència del Tribunal Superior de Justícia de Madrid i en una altra del Suprem que van ratificar la competència de l'Estat en la protecció del Patrimoni Històric.

Entre altres punts, aquesta Ordre declarava la suspensió immediata del pla fins que l'Ajuntament ho reformés per garantir la protecció dels béns historicoartístics afectats.

També requeria a la Generalitat perquè suspengués totes les actuacions administratives relacionades amb aquesta actuació urbanística.

El passat mes de gener, l'Ajuntament de València i el Govern autonòmic van presentar una querella davant del Tribunal Suprem contra la ministra de Cultura, Ángeles González Sinde, en entendre que va cometre prevaricació amb aquesta ordre.

Més informació:


Història

El Cabanyal és el nom com es coneix al conjunt històric que s’estén paral.lel a la costa de la ciutat de València, format pel Canyamelar, prop del Grau, i el [...]

Visita virtual

En aquesta pàgina pots fer una visita virtual pel barri i conèixer els seus tresors, els seus carrers i també la degradació induïda els últims anys.

Portes Obertes

La Plataforma Salvem El Cabanyal és un moviment cívic que naix el 1998 com a contestació al projecte de l’Ajuntament de València de prolongar l’avinguda de Blasco Ibáñez fins a [...]

-oOo-

4 d’ag. 2010

Guerra d'extermini contra el català a l'escola

Jordi Martí i Font/l'ACCENT.CAT

Enmig de la indiferència més absoluta de tots els demòcrates espanyols de l'Espanya de veritat, enmig del silenci còmplice de totes les institucions catalanistes de les quatre províncies, enmig del desconeixement general arreu del domini lingüístic perquè la parcel·lació regional que Espanya va planificar a la seva Constitució autonòmica funciona a la perfecció i és completament assumida per les colònies (fins i tot pels independentistes mediàtics que defensen que en els referèndums sobre la independència es pregunti només sobre les quatre províncies), més de 125.000 alumnes valencians que volien estudiar en català no ho podran fer el curs que ve. I no passa res... aquesta és la nostra normalitat des de fa anys, tal com cada curs denuncia Escola Valenciana, entitat imprescindible entre les imprescindibles dins de la societat civil d'aquest país.

Actualment, al País Valencià, hi ha tres programes educatius diferents i complementaris: per una banda, el Programa d’Ensenyament en Valencià (PEV) per a l’alumnat majoritàriament catalanoparlant, que assegura l’aprenentatge del català, l'espanyol i l'anglès; d'una altra, el Programa d’Immersió Lingüística (PIL), per a l’alumnat castellanoparlant que assegura el mateix que l’anterior; i per acabar, el Programa d’Incorporació Progressiva (PIP) que fins ara assegurava l’assignatura de valencià i una altra àrea temàtica impartida en la nostra llengua a partir del tercer curs de primària. Aquest disseny del PIP, però, també podria canviat enguany amb l'aprovació d'un nou decret l'esborrany del qual ja s'ha presentat que deixaria com a obligatòria només l’assignatura de valencià i prohibiria que s’imparteixin en català més de dues àrees de coneixement; aquesta nova norma faria que 554.896 alumnes valencians només tinguessin assegurada l’assignatura de valencià i cap àrea temàtica més en català.

Però tornem a l'argument a què feia referència al principi i comparem-lo amb els merders que munten diverses organitzacions espanyolistes quan un o dos nens no reben l'ensenyament totalment en espanyol a alguns llocs de l'Estat. Aquí són més de cent mil nens i nenes i tothom calla, gairebé ningú no aixeca la veu. No hi ha cap daltabaix, la nació lingüística es fa fonedissa i desapareix de la vista de qui intenta veure'n les reaccions. Els partits que es diuen catalanistes i que tant defensen la llengua al Principat, almenys retòricament, no existeixen quan es vulneren els drets de cent mil persones que parlen la mateixa llengua i que depenen del mateix estat que ells. La parcel·lació a on ens ha portat el disseny autonòmic espanyol ens ha portat a un carreró sense sortida en què tothom entén que un espanyol es preocupi per l'espanyol als Estats Units d'Amèrica però que no entendria que un andorrà es preocupi pel valencià en l'ensenyament a Alacant. De fet, les i els meus alumnes de Secundària -a les quatre províncies catalunyeses- em demostren any sí i any també que després d'ensenyament obligatori no saben ni per aproximació on es parla la llengua que aprenen en la meva assignatura.

Enguany, per enèssima vegada, centenars de milers de xiquets i xiquetes van triar l'opció de fer els seus estudies en català al País Valencià però com que no hi ha més places que les que la Generalitat de baix posa a l'abast dels alumnes i aquestes només són 149.430 no ho podran fer. I això passa precisament mentre es tanquen les assessories de valencià de la Conselleria d'Educacó i a la ciutat de València dels 95 centres públics que hi ha només 47 ofereixen una línia d'ensenyament en català.

Ara bé, si la situació a l'educació primària i secundària és fotuda, on es fa l'autèntica estocada de gràcia a l'ensenyament del català al País Valencià es a la universitat. Així, segons l'informe "Els usos lingüístics a les universitats públiques valencianes", només un 1.8% dels estudiants rep les classes en valencià, mentre que un 53.7% ho fa exclusivament en castellà.

Si no entenem que la llengua va més enllà dels límits que marquen les adhesions territorials bàsiques de “Catalunya”, “País Valencià”, “Balears” o el que sigui, si no entendrem que mantenir aquestes divisions territorials absurdes quan parlem de llengua ens porta directament a la desaparició com a cultura ja que hi ha zones on la llengua està agonitzant i el poder polític imperant el que fa és ofegar-la tant com pot, i si no entenem que sense cultura no hi ha nació ni país... ens queden quatre dies, si no són tres ja.

29 de jul. 2010

El TC manté la suspensió dels aterraments del Cabanyal

Diu que preval la preservació del patrimoni històric 'davant del risc de degradació o destrucció'

L'excavadora enderroca el número 15 del carrer Vidal Canelles del barri del Cabanyal de València.

El Tribunal Constitucional ha refusat de nou els arguments de la Generalitat valenciana i ha decidit de mantenir la suspensió del decret llei sobre els enderrocaments del Cabanyal. 'Davant del risc de degradació, destrucció o pèrdua, l'interès en la preservació dels valors que defineixen els immobles afectats per l'execució del pla com a integrants del patrimoni històric artístic ha de ser considerat prevalent des de la perspectiva cautelar', diu l'interlocutori del tribunal.

El decret llei ja havia quedat sense aplicació quan l'advocat de l'estat va presentar-hi un recurs d'inconstitucionalitat en considerar que els aterraments previstos perjudicaven el conjunt històric. La Generalitat va demanar que es desestimés el recurs del govern espanyol però ara el ple del TC ha dictaminat, quan falta poc perquè acabi el termini establert per aixecar o mantenir una suspensió, que prorrogui la suspensió dels punts del decret referents als aterraments en el conjunt històric protegit.

El Consell va aprovar, al gener, el decret en què declarava que el PEPRI del Cabanyal 'no perjudica, danya o deteriora la protecció del conjunt històric de la ciutat', el qual declara bé d'interès cultural (BIC). Però en l'interlocutori publicat avui, el TC diu que el PEPRI afecta una zona especialment protegida i que 'comportarà actuacions que impliquen, com a mínim, un risc per a la integritat de l'esmentat conjunt històric i, per extensió, per a l'interès públic' inherent en la protecció del barri del Cabanyal-Canyamelar. És per això que el tribunal diu que 'els valors associats a la preservació del patrimoni històric no poden ser enervats per l'interès d'executar un Pla Especial de Reforma Interior en aquesta zona'.

Font: Vilaweb

14 d’abr. 2010

El Constitucional paralitza els enderrocs del Cabanyal

El Constitucional admet a tràmit el recurs de l'Estat contra l'enderroc del Cabanyal
Avui 14/04/2010

El barri del Cabanyal té força edificis emblemàtics i alguns de catalogats artísticament / M. BRUQUE

· La decisió paralitza el procés d'enderroc de nombrosos habitatges del barri que impulsen l'Ajuntament de València i la Generalitat Valenciana

El Tribunal Constitucional (TC) ha admès a tràmit el recurs d'inconstitucionalitat que ha plantejat el govern de l'Estat contra la llei de la Generalitat valenciana que autoritzava l'actuació urbanística al barri del Cabanyal de València i ha paralitzat de forma cautelar l'enderroc de nombrosos habitatges impulsat per l'Ajuntament de València i l'executiu autonòmic.

El govern de l'Estat havia plantejat el recurs d'inconstitucionalitat contra la llei del Cabanyal amb l'argument que la norma autonòmica "menysté les competències sobre protecció contra l'espoli del patrimoni històric que corresponen a l'Estat". La llei valenciana va ser aprovada el mes passat per les Corts Valencianes per reforçar jurídicament un decret llei del govern valencià sobre el mateix conflicte urbanístic que també havia estat recorregut pel govern espanyol.

La Generalitat Valenciana, a través d'un decret llei urgent, va autoritzar l'Ajuntament de València a continuar enderrocant part del barri marítim del Cabanyal per desenvolupar un gran projecte urbanístic que connecta la ciutat amb el mar, malgrat que dilluns passat el ministeri de Foment va ordenar-ne la suspensió en considerar que s'estava espoliant un patrimoni declarat bé d'interès cultural (BIC) amb més d'un centenar d'edificis protegits. Malgrat això, el gener passat el Tribunal Suprem va autoritzar al consistori que enderroqui part del barri mariner del Cabanyal per prolongar l'avinguda de Blasco Ibáñez i connectar directament el centre de la ciutat amb la platja.

Informació relacionada:

· El Constitucional paralitza los derribos de El Cabanyal
·
Rita contraataca, El Cabanyal resisteix!
· Antisistema... diuen

9 d’abr. 2010

Rita contraataca, El Cabanyal resisteix!

· La Policia Nacional s'acarnissa de nou en la resistència pacífica del Cabanyal
Juan I. Tur - L´Informatiu 9-4-2010
Els antidisturbis de la Policia Nacional la van emprendre a cops amb els ciutadans asseguts a terra. Els ciutadans retrocedien al mateix temps que rebien cops de la Policia Nacional i Local



· L'autoritat
Mikel Arizaleta 9-4-2010
És veritat, en el barri valencià marítim del Cabanyal no van disparar amb bala i morter com en Kirguistán, aquí tan sols va haver ferits, bastants ferits però cap mort de bala ara per ara.

· El Cabanyal: El Consell d'Estat dóna suport inconstitucionalitat de la Llei autonòmica que va emparar els enderrocaments
Kaos. Països Catalans 9-4-2010
Després de la violència i les demolicions, el Consell de Ministres presentarà al Tribunal Constitucional un recurs d'inconstitucionalitat contra la Llei aprovada per a continuar amb els enderrocaments.

· Salvem el Cabanyal
Falsa democracia 9-4-2010
Comunicat de la Plataforma Salvem el Cabanyal davant els nous enderrocaments i la brutalitat policial soferta pels veïns aquesta setmana. SALVEM EL CABANYAL!

· Continua la violència en El Cabanyal. Agressió policial se salda amb dos detinguts i dos ferits
Kaos. Països Catalans 8-4-2010
La policia arremet contra manifestants, que tractaven d'impedir el pas de les excavadores. Continuen les demolicions.



· Rita contraataca: Envia excavadores i la policia desallotja a manifestants que s'oposaven a enderrocaments al Cabanyal
Kaos. Països Catalans 6-4-2010
Després de la decisió del Ministeri de Cultura de declarar com acte d'expoli del patrimoni històric el pla d'enderrocament del Cabanyal, Rita Barberá respon amb enderrocaments i repressió.

6 d’abr. 2010

Entre corruptel·les, operacions especulatives, prepotències i feixismes

Manifest:

I
NDIGNACIÓN, RABIA E IMPOTENCIA FRENTE A LA VIOLENCIA DEL PP

LA PLATAFORMA SALVEM EL CABANYAL, declara que hoy no nos sentimos derrotados por el derribo de tres o cinco casas (de las 1.651 que tenemos amenazadas), ya que la Plataforma Salvem el Cabanyal está luchando por la vida de las personas y por la integridad de todo un barrio.

Las cinco casas eran del Ayuntamiento, es decir, de todos los valencianos, y es lo que vamos a seguir defendiendo mientras tengamos la razón y el proceso judicial esté abierto.

Ya han transcurrido 12 años inmersos en la vía legal y en el momento en que ésta se pone en contra del PP valenciano, éste no duda, utilizando todas las armas que el poder le confiere, en avasallar al estado de derecho y a los ciudadanos, que intentan defenderlas. Hoy ha sido una lucha muy desigual, un partido prepotente y dictatorial contra una ciudadanía que intenta defender lo que es justo y de derecho.

Nos han apaleado pero seguimos vivos y coleando. La resistencia está activa. La plataforma Salvem el Cabanyal seguirá defendiendo las casas, abrazando las casas, contra el expolio y la degradación, tal y como se aprobó en la asamblea general del 13 de enero.

Hoy a las 20h. Asamblea en el Escortxador.

Tambien queremos poner de manifiesto que: La Orden del Ministerio de Cultura de 29 de diciembre de 2009 (BOE de 8 de enero de 2010), por la que se resuelve el procedimiento de expoliación del Conjunto Histórico Del Cabanyal declara:

1º. Que el Plan Especial de Protección y Reforma Interior del Cabanyal – Canyamelar (PEPRI) determina la expoliación del Conjunto Histórico Del Cabanyal.

2º. La obligación del Ayuntamiento de Valencia de proceder a la suspensión inmediata de la ejecución de dicho Plan, en tanto se garantice una adaptación del mismo que garantice la protección de los valores histórico – artísticos que motivaron su declaración como conjunto histórico.

3º. El Gobierno valenciano ha pretendido dejar sin efecto dicha Orden mediante un decreto ley, que en este momento está suspendido por el Tribunal Constitucional tras la interposición contra él por parte del Gobierno de España de un recurso de inconstitucionalidad. Por tanto, la Orden de Cultura está vigente sin ningún género de dudas.

4º. En consecuencia, los derribos realizados en el día de hoy por el Ayuntamiento ha vulnerado la Orden Ministerial, la Ley de Patrimonio Histórico español, la sentencia del Tribunal Supremo que obligó al Gobierno a resolver sobre la existencia de expolio en el Cabanyal, y el auto del Tribunal Constitucional que suspende la vigencia del decreto ley.

La Plataforma Salvem el Cabanyal utilizará todos los mecanismos sociales y legales a su alcance para hacer valer el estado de derecho.

Atentamente, Plataforma Salvem El Cabanyal

6 Abril, 2010

Pales excavadores amb ajuda de la policia estan efectuant enderrocaments en diversos immobles de la zona del Carrer Sant Pere i Vidal de Canelles. Vos necessitem a tots.

Actualització: fotos de l’actuació (vergonyosa) policial i dels enderrocaments.