23 de maig 2012

Un spot alternatiu sobre la Marató de la Pobresa triomfa a la xarxa

Vídeo crític amb la Marató de la Pobresa
David Fenàndez / La Directa 23/05/2012

De l'abisme antagònic: de tot el que distancia la caritat que humilia de la solidaritat que transforma, ha nascut 'No falten cadires, sobra cinisme'. Un treball audiovisual que qüestiona obertament la Marató de la Pobresa de TV3 i aquells que la patrocinen (Abertis, La Caixa, Movistar, entre d'altres). En menys de 12 hores, el vídeo ha multiplicat per 10 les visites rebudes per l'anunci oficial de la Marató a Youtube i ha superat les 22.000 visualitzacions.

Sobren cínics i cinisme
El treball, una lectura crítica i contrapublicitària que imita i replica l'anunci oficial, ha estat impulsat des dels moviments sociopolítics sabadellencs. Membres del SIPS, l'MPS, la PAHC, la CUP i la comunitat amazigh han prés part per criticar la hipocresia d'aquells emporis econòmics que desnonant (La Caixa), acomiadant amb beneficis (Telefònica) o enriquint-se amb autopistes amortitzades (Abertis) pretenen, en una operació de marketing, presentar-se com agents actius en la lluita contra la pobresa, l'exclusió i la marginació social.

Pobresa als Països Catalans
Una pobresa que afecta avui 1'3 milions de persones a Catalunya -2'7 milions als Països Catalans- i que no és de nou encuny. La pobresa a Catalunya és crònica i està cronificada: des de fa tres dècades, situa un 20% de la població en paràmetres de vulnerabilitat i exclusió. Els darrers cinc anys de crisi han aguditzat l'empobriment, que ja afecta una de cada cinc persones a Catalunya. La població major de 65 anys és el col·lectiu més vulnerable amb una taxa de risc a la pobresa del 25,1%, seguida dels menors de 16 anys (23,4%). 1 de cada 5 llars catalanes té uns ingressos anuals inferiors a 14.000 euros mentre el 32% de les llars catalanes tenen la percepció d'arribar a finals de mes amb dificultat.

Les darreres dades disponibles sobre l’index de Gini català, que mesura les desigualtats, descriuen una estructura social on el 20% més ric de la població accedeix al 37% de la renda, mentre el 20% més pobre només accedeix al 7,9%. El 10% de les llars més favorides a Catalunya ingressen 7,6 vegades més que el 10% de les llars més pobres. A l’Estat espanyol, el 10% més ric controla el 41% de la riquesa i l’1% més ric detenta el 18,23%.

Empreses que mai perden i sempre guanyen
Aquesta realitat social conviu amb un beneficis extraordinaris de les majors empreses de l'IBEX 35 -entre elles, algunes de les patrocinadores- que en els darrers cinc anys de crisi han guanyat més de 230.000 milions d'euros en beneficis nets. I amb un frau fiscal català que s'apuja als 16.000 milions, quan la millor previsió de la Marató és superar els 10 milions de recaptació. El cas de CaixaBank, una de les entitats que donen suport, és paradigmàtic. Des de l'inici de la crisi ja ha guanyat 8.612 milions d'euros en beneficis nets: 4'7 milions d'euros al dia, 200.000 euros l'hora, 3.000 euros al minut, 55 euros al segon. Només dos dies de guanys de 'la Caixa' cobririen els objectius de la Marató. És per aquest motiu, que el vídeo apel·la, front la caritat oficial, a "la solidaritat, la consciència i la lluita". I ho fa afegint un altre element d'actualitat: els mossos d'esquadra de paisà i braçalet que han perimetrat les darreres mobilitzacions socials contra les retallades. Una metàfora que recorda l'antològic 'Diccionari del Nou Ordre Mundial' d'Eduardo Galeano, quan escrivia: "Riquesa: segons els rics, no produeix la felicitat. Segons els pobres, produeix quelcom força semblant. Però les estadistíques indiquen que els rics són rics perquè són pocs, o les forces armades i la policia se n'ocupen d'aclarir qualsevol possible confusió al respecte".

L'economista Josep Maria Busqueta, del setmanari d'Economia Crítica Taifa, ja va escriure la setmana passada una dura anàlisi titulada "La Marató per la pobresa: un exemple per entendre la dinàmica present i futura del capitalisme". Fins i tot dins de la casa, el periodista de TV3 Joan Carles Peris ha escrit un post al seu bloc reclamant que s'informi sobre les "causes reals" d'una pobresa que és estructural.


La Marató de TV3: #sobrencadires
-·-

REFLEXIONS SOBRE LA MARATÓ DE LA POBRESA


Font: Té la mà Maria 23/05/2012 

Que el Govern que més ha contribuït en generar misèria en tota la Història de Catalunya, ara tingui la cara dura de fer una pornogràfica “Marató de la Pobresa” a la televisió pública és, sens dubte una repugnant mostra d’hipocresia galopant. És una broma de mal gust que la televisió pública recapti diners per a que "ningú quedi fora de joc" després de la retallada i tancat el grifo de la Renda Mínima d'Inserció (la eina més potent que es tenia contra l'exclusió i pobresa), imposat el pagament de les receptes mèdiques, retallat la sanitat, l'educació, apujat el transport públic. La Marató per la pobresa de TV3 del proper 27 de maig, que en tot cas hauria de ser “contra” i no “per” la pobresa, és un insult a la intel·ligència, ens prenen per rucs. Ens estan robant a la cara i després tenen la barra d’intentar-nos fer creure que no hi ha lladres, que tot plegat passa per que si, que és un fet natural. En comptes de potenciar una falsa solidaritat aprofitant-se dels sentiments nobles de la gent el que han de fer és tornar-nos els diners! Hem de ser valents i valentes i sortir al carrer a lluitar en comptes de plorar i practicar la caritat.

Les empreses que “aporten” diners a aquesta campanya, per tal de rentar-se la cara: 

-ABERTIS, l’empresa que cobra tots els peatges a Catalunya, va augmentar el 2011 un 8% els seus beneficis fins als 720 milions d’euros, al mateix temps que redueix la seva plantilla en 400 treballadors. Tot un exemple d’ètica !

-La Caixa, com no, també hi participa, després de rebre 977 milions públics del FROB i acomiadar 3.500 treballadors en el seu procés de fusió.

-Movistar: va tancar 2010 amb un augment dels beneficis del 31% (uns 10.000 milions). Tot i això ha anunciat un ERO per a 8.500 treballadors, al mateix temps que reparteix 450 milions en primes per a directius.

-Pricewaterhouse-Coopers: empresa que es dedica a l’auditoria financera. Assessorava Lehman Brothers el 2008, quan es va enfonsar. El seu president a Espanya era llavors Luis de Guindos, actual Ministre d’Economia. Actualment assessora a la Generalitat de Catalunya en com fer les retallades en Sanitat.

-El Corte Inglés: empresa que va aplicar primer la reforma laboral, fent centenars d’acomiadaments per absències justificades al treball.

 El procés d’atorgament de les ajudes es farà mitjançant un grup assessor format, entre altres, per:

-Jaume Lanaspa Gatnau, President de la Fundació La Caixa (entitat que té un pressupost de 168.929.000 euros anuals).

-Josep Santacreu de DKV (empresa d’assegurances mèdiques privades que l’any passat va obtenir uns beneficis de 37,69 milions d’euros)

-Salvador Cardús Ros (col·laborador de La Vanguardia, Grup Godó)

-Anna Mercadé Ferrando, Cambra de Comerç de Barcelona (Patronal dels empresaris comerciants de Barcelona)

Lamentablement serà un esforç estèril si el que es vol és eliminar la pobresa.  I serà molt trist perquè s’estarà enganyant als milers de persones de bona fe que participin d’aquesta iniciativa que només està pensada per netejar la cara a un govern que aplica unes polítiques amb uns resultats totalment oposats als objectius que predica als quatre vents.

-·-

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada