Per Oriol Gracià, amb l’assessorament de Josep Sánchez Cervelló
Sàpiens
Fotografia del maqui 'La Pastora' l'any 1939 quan encara vestia com a dona |
La Guàrdia Civil va acusar-lo de 28 assassinats i segons la premsa
franquista era “una repelente mujer, lésbica y sanguinaria, con
instintos de hiena”. Però sembla que ‘la Pastora’ mai no va matar ningú
i, de fet, ni tan sols era dona. Ara bé, aquella versió oficial va calar
tant entre l’opinió pública que de les històries de maquis que
s’expliquen al massís dels Ports —a la cruïlla de Catalunya, el País
Valencià i Aragó— cap aixeca tanta controvèrsia com la d’aquest
guerriller.
‘La Pastora’ va néixer l’any 1917 a Vallibona, a la comarca dels Ports,
amb una malformació genital que no permetia diferenciar els seus
atributs masculins dels femenins. I, davant el dubte, els seus pares van
decidir batejar-lo amb el nom de Teresa, pensant que així s’estalviaria
de fer el servei militar. Però en l’adolescència va començar a
desenvolupar trets masculins evidents malgrat que va continuar vivint
com a dona fins als 32 anys. Les coses van canviar a principis dels anys
quaranta, quan els grups clandestins de guerrillers antifranquistes,
els maquis, es van refugiar al massís dels Ports i va decidir de
sumar-s’hi. A partir de llavors va deixar enrere la indumentària
femenina i es va fer dir Florencio, si bé popularment era conegut pel
sobrenom de ‘la Pastora’.
Fotografia del maqui 'La Pastora' l'any 1960, quan el van detenir |
Però, aviat, la pressió policial va ofegar les aspiracions dels
guerrillers. Per això, ‘la Pastora’ i el seu camarada Francisco Serrano
van preferir desertar, això sí, sense deixar de cometre emboscades,
robatoris i segrestos pel seu compte. Més tard va emigrar a Andorra, on
el van detenir l’any 1960. Es va iniciar així un periple per les presons
femenines de Lleida, Tarragona i València. I és que malgrat que llavors
ja actuava com a home, als registres oficials constava com a dona. Van
caldre unes proves mèdiques per demostrar que era un home de cap a peus,
i que patia un pseudohermafroditisme masculí, amb un escrot bífid i un
penis de dimensions reduïdes. Poc després, va ser jutjat en consell de
guerra, que el va sentenciar a 15 anys de presó.
-.-
Entrevista a Alicia Giménez Bartlett
Per Oriol Gracià
“Em vaig encuriosir per saber què hi havia de cert darrere del maqui tan controvertit conegut com ‘la Pastora’”.
L’escriptora Alicia Giménez Bartlett (Almansa, 1951) ha guanyat la
darrera edició del Premi Nadal amb la novel·la ‘On ningú no et trobi’.
Des de la ficció, però també des del rigor històric, l’autora fa un
retrat de Florencio Pla Messeguer, el maqui hermafrodita nascut al
massís dels Ports que als anys 50 del segle passat va portar de corcoll
els masovers i la Guàrdia Civil.
Vostè, de petita, ja va sentir parlar de ‘la Pastora’?
De petita vaig viure a Tortosa i a les Terres de l’Ebre. Qui més qui menys havia sentit parlar d’aquell maqui. Deien que era una dona, però que tenia la sang freda d’un home i que havia comès no sé quants assassinats. Ja en aquell moment em vaig començar a encuriosir per saber què hi havia de cert darrere d’aquella persona tan terrorífica.
De petita vaig viure a Tortosa i a les Terres de l’Ebre. Qui més qui menys havia sentit parlar d’aquell maqui. Deien que era una dona, però que tenia la sang freda d’un home i que havia comès no sé quants assassinats. Ja en aquell moment em vaig començar a encuriosir per saber què hi havia de cert darrere d’aquella persona tan terrorífica.
I quan va decidir portar la història d’aquest maqui a la ficció?
Fa cosa de 15 anys hi va haver un primer intent. Però és un personatge tan complex que em feia falta molta documentació. De fet, l’editorial em va voler donar un cop de mà i va enviar un estudiant d’història a la zona del massís dels Ports per parlar amb la gent que l’havia conegut i consultar els arxius militars on pogués haver-hi informació. Però ens vam trobar amb la por de la gent per parlar d’aquests temes i amb traves burocràtiques per consultar els arxius militars.
Fa cosa de 15 anys hi va haver un primer intent. Però és un personatge tan complex que em feia falta molta documentació. De fet, l’editorial em va voler donar un cop de mà i va enviar un estudiant d’història a la zona del massís dels Ports per parlar amb la gent que l’havia conegut i consultar els arxius militars on pogués haver-hi informació. Però ens vam trobar amb la por de la gent per parlar d’aquests temes i amb traves burocràtiques per consultar els arxius militars.
I ara les coses han canviat?
Sí, fa tres anys es va publicar l’assaig ‘La Pastora, del monte al mito’, del periodista José Calvo, que va significar un punt i a part. El llibre és el resultat de molts anys d’investigació; és molt exhaustiu i m’ha servit de base per construir la novel·la. Paral·lelament, he visitat els pobles per on va passar ‘la Pastora’ i he parlat amb la gent que el van conèixer.
Sí, fa tres anys es va publicar l’assaig ‘La Pastora, del monte al mito’, del periodista José Calvo, que va significar un punt i a part. El llibre és el resultat de molts anys d’investigació; és molt exhaustiu i m’ha servit de base per construir la novel·la. Paral·lelament, he visitat els pobles per on va passar ‘la Pastora’ i he parlat amb la gent que el van conèixer.
El personatge patia pseudohermafroditisme. Hi havia el perill de caure en la banalització?
Tenia molt clar que l’havia de tractar amb respecte. El mite popular em va portar al personatge, i jo havia de descobrir qui s’amagava al darrere, l’aspecte més humà. No era tan salvatge com alguns l’han volgut pintar, però tampoc era un sant. De fet, l’any 1978 l’escriptor Manuel Villar ja va escriure una novel·la sobre ‘la Pastora’, que ara s’ha reeditat. El problema és que es recrea en la cara més fosca del personatge, barreja llegenda i realitat sense gaires escrúpols.
Tenia molt clar que l’havia de tractar amb respecte. El mite popular em va portar al personatge, i jo havia de descobrir qui s’amagava al darrere, l’aspecte més humà. No era tan salvatge com alguns l’han volgut pintar, però tampoc era un sant. De fet, l’any 1978 l’escriptor Manuel Villar ja va escriure una novel·la sobre ‘la Pastora’, que ara s’ha reeditat. El problema és que es recrea en la cara més fosca del personatge, barreja llegenda i realitat sense gaires escrúpols.
Vostè què hi ha aportat de nou?
Jo he treballat amb el major rigor històric possible gràcies a la documentació que amb els anys ha anat acumulant José Calvo.
Jo he treballat amb el major rigor històric possible gràcies a la documentació que amb els anys ha anat acumulant José Calvo.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada