Vilaweb 28/12/2013
La Unió Europea ha obligat l'estat espanyol a completar el corredor mediterrani però el govern de Madrid ha trobat la manera de seguir-lo inutilitzant. En una decisió absurda la setmana passada l'executiu espanyol va licitar el tram Vandellòs-Castelló només amb ample de via europeu.
Aquest tram ha estat paralitzat durant dècades, amb una sola via en un bon tros però ara, de sobte, el faran tot nou, només amb ample de via europeu. Així els trens que vinguin del sud s'hauran de desviar per València cap a Madrid abans d'anar a Europa. Un cop baix, especialment a l'empressariat valencià.
La Unió Europea ha obligat l'estat espanyol a completar el corredor mediterrani però el govern de Madrid ha trobat la manera de seguir-lo inutilitzant. En una decisió absurda la setmana passada l'executiu espanyol va licitar el tram Vandellòs-Castelló només amb ample de via europeu.
Aquest tram ha estat paralitzat durant dècades, amb una sola via en un bon tros però ara, de sobte, el faran tot nou, només amb ample de via europeu. Així els trens que vinguin del sud s'hauran de desviar per València cap a Madrid abans d'anar a Europa. Un cop baix, especialment a l'empressariat valencià.
La decisió és més que sorprenent. Hi havia tres alternatives. La primera
era crear un traçat amb ample de via europeu paral·lel a l'actual
traçat amb ample de via ibèric. La segona era crear una via d'ample
europeu al costat de l'actual via ibèrica, compartint infrastructures i
la tercera era desmuntar tot el traçat actual per a fer-ne un
d'exclusivament europeu. Aquesta era la més cara i la que els empresaris
valencians i catalans desaconsellaven. I és la que ha triat Madrid.
El motiu és obvi. L'efecte que s'havia aconseguit mantenint paralitzat
el tram Castelló-Vandellòs durant dècades havia estat el de dificutar la
via directa a Europa pels empresaris de l'Arc Mediterrani. Com que la
Unió Europea va obligar Espanya finalment a fer l'obra el mateix efecte
es pot aconseguir ara al revés, evitant la sanció europea. Amb l'ample
de via només europeu tots els trens de mercaderies amb eixida de
Castelló cap al sud hauran de fer la volta per Madrid si volen anar a
Europa. Amb la qual cosa Madrid recupera part del corredor central que
la Unió Europea va desestimar però la Unió Europea no podrà acusar-lo de
no complir amb les obligacions que li va imposar.
Els empresaris valencians i catalans es van mostrar ahir perplexos davant la proposta del ministeri de Foment.
Més informació: http://www.vilaweb.cat/noticia/4164306/20131228/govern-espanyol-troba-manera-trencar-leix-mediterrani.html
-.-
El secretari general de FERRMED critica la decisió del govern espanyol
de fer la via d'ample només europeu entre Vandellòs i Castelló
.
.
El govern espanyol ha licitat
el tram del corredor mediterrani entre Vandellòs i Castelló només amb
ample de via europeu, fet que ha despertat les queixes d'empresaris
valencians i catalans. També s'alarmen que en aquest tram no s'hagi
previst l'anomenat tercer carril, que permetria d'incorporar l'ample de
via internacional sense eliminar l'ample ibèric. Això farà que els trens
de mercaderies provinents del sud s'hagin de desviar de València cap a
Madrid per anar a Europa. Joan Amorós, secretari general de FERRMED
--lobby europeu en favor del corredor mediterrani-- considera que la
decisió és un pegat per a una mala gestió i defensa un tercer carril com
a 'mal menor'. 'La xarxa transeuropea obliga a canviar d'ample, però no
hi ha cap pla ben fet per a aquest canvi. Ens trobarem amb aquest
problema durant anys a no ser que posin un tercer carril entre Tarragona
i Castelló', diu en entrevista amb VilaWeb. Llegir aquí l'entervista sencera.
-.-
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada