28 de des. 2013

El govern espanyol troba la manera de trencar l'Eix Mediterrani

Obligat per Europa a construir-lo, fa que el tram entre Castelló i Vandellòs només sigui d'ample europeu · Així força els trens de mercaderies a passar per Madrid


Vilaweb 28/12/2013

La Unió Europea ha obligat l'estat espanyol a completar el corredor mediterrani però el govern de Madrid ha trobat la manera de seguir-lo inutilitzant. En una decisió absurda la setmana passada l'executiu espanyol va licitar el tram Vandellòs-Castelló només amb ample de via europeu.

Aquest tram ha estat paralitzat durant dècades, amb una sola via en un bon tros però ara, de sobte, el faran tot nou, només amb ample de via europeu. Així els trens que vinguin del sud s'hauran de desviar per València cap a Madrid abans d'anar a Europa. Un cop baix, especialment a l'empressariat valencià.

La decisió és més que sorprenent. Hi havia tres alternatives. La primera era crear un traçat amb ample de via europeu paral·lel a l'actual traçat amb ample de via ibèric. La segona era crear una via d'ample europeu al costat de l'actual via ibèrica, compartint infrastructures i la tercera era desmuntar tot el traçat actual per a fer-ne un d'exclusivament europeu. Aquesta era la més cara i la que els empresaris valencians i catalans desaconsellaven. I és la que ha triat Madrid.

El motiu és obvi. L'efecte que s'havia aconseguit mantenint paralitzat el tram Castelló-Vandellòs durant dècades havia estat el de dificutar la via directa a Europa pels empresaris de l'Arc Mediterrani. Com que la Unió Europea va obligar Espanya finalment a fer l'obra el mateix efecte es pot aconseguir ara al revés, evitant la sanció europea. Amb l'ample de via només europeu tots els trens de mercaderies amb eixida de Castelló cap al sud hauran de fer la volta per Madrid si volen anar a Europa. Amb la qual cosa Madrid recupera part del corredor central que la Unió Europea va desestimar però la Unió Europea no podrà acusar-lo de no complir amb les obligacions que li va imposar.

Els empresaris valencians i catalans es van mostrar ahir perplexos davant la proposta del ministeri de Foment. 

Més informació: http://www.vilaweb.cat/noticia/4164306/20131228/govern-espanyol-troba-manera-trencar-leix-mediterrani.html

-.-


El secretari general de FERRMED critica la decisió del govern espanyol de fer la via d'ample només europeu entre Vandellòs i Castelló
.
El govern espanyol ha licitat el tram del corredor mediterrani entre Vandellòs i Castelló només amb ample de via europeu, fet que ha despertat les queixes d'empresaris valencians i catalans. També s'alarmen que en aquest tram no s'hagi previst l'anomenat tercer carril, que permetria d'incorporar l'ample de via internacional sense eliminar l'ample ibèric. Això farà que els trens de mercaderies provinents del sud s'hagin de desviar de València cap a Madrid per anar a Europa. Joan Amorós, secretari general de FERRMED --lobby europeu en favor del corredor mediterrani-- considera que la decisió és un pegat per a una mala gestió i defensa un tercer carril com a 'mal menor'. 'La xarxa transeuropea obliga a canviar d'ample, però no hi ha cap pla ben fet per a aquest canvi. Ens trobarem amb aquest problema durant anys a no ser que posin un tercer carril entre Tarragona i Castelló', diu en entrevista amb VilaWeb. Llegir aquí l'entervista sencera.
-.-

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada